Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet
Innlegget
Med den flertallsinnstillingen som ligger fra næringskomiteen i dag, har vi kommet et lite skritt videre mot en mineralnæring som er mer rettferdig enn den vi har i dag. Følger man sporene til internasjonal gruvekapital, både i utlandet og her hjemme, skal man ikke gå langt tilbake før man finner menneskerettighetsbrudd, krenking av urfolks rettigheter, irreversible naturinngrep, forurensing av vann, grunnvann og elver, og at folk som bor i et rikt område, har endt opp med å bli de aller fattigste på grunn av aktiviteten til den internasjonale gruvekapitalen. Vi kan gå tilbake til 1994. Da dro daværende sametingspresident Ole Henrik Magga opp i utmarka utenfor Karasjok – til Raitevarri. Der adresserte han selskapet Rio Tinto Zink, en gigantisk aktør, ikke bare i mineralnæringen, men også i å bryte urfolksrett verden over. Han ga dem tydelig beskjed om at de ikke hadde noe å gjøre i disse områdene – ikke hadde man blitt forespurt, og ikke visste kommunen noe. Han ba dem på sitt parlamentariske vis om rett og slett å forsvinne. Dette var i 1994. Det var i Norge. Dette var vi nødt til å gjøre. Vi er i dag kommet et stykke videre fra det punktet. Med den utredningen og beskjeden som nå kommer om å begynne å se på et statlig mineralselskap, kan det ta oss videre. Det er ikke gitt at vi kommer helt i mål, slik det er, men det er i hvert fall begynnelsen på en prosess som også vi i Rødt tror vil komme til å gjøre mineralnæringen mer rettferdig, slik at vi skal komme oss på et bedre spor enn det den internasjonale gruvekapitalen setter oss på. Vi står inne i flertallsinnstillingen. Vi er glade for det. Samtidig vil vi advare mot å tilnærme seg EU i den grad regjeringen her forsøker med CRMA, altså Critical Raw Materials Act. Skal vi ha en mineralnæring i vårt land, skal vi utvinne etter en samfunnsmessig plan. Det skal være basert på våre egne behov og våre egne beslutninger i denne salen. Slik vi ser det, er ikke EU vår venn verken i mineralnæringen eller i annen industriutvikling, slik de utvikler seg til å bli mer og mer selvsentrert. Det vil vi på det sterkeste advare mot.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat