Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling frå næringskomiteen om Samtykke til ratifikasjon av frihandelsavtale mellom EFTA-statene og MERCOSUR av 16. september 2025 (Innst. 406 S (2025–2026), jf. Prop. 46 S (2025–2026))
Innlegget
Det er ingen handel som er fri. Når stater og multinasjonale selskaper ofte spiller en veldig stor rolle i inngåelsen av slike avtaler, er det noen som kommer i klem. Det er en av grunnene til at vi i Rødt ikke vil at vi skal gå inn for denne avtalen nå. Vi har fått forelagt en avtale som ikke er konsekvensutredet. En annen sak er at avtalen ikke var offentliggjort før avtaleteksten var underskrevet. Sivilsamfunnsorganisasjonene i Norge og de øvrige landene som vi handler med, har ikke fått den nødvendige plassen ved bordet og fått sagt sitt før avtalen allerede var underskrevet. Det vi ellers snakker om, som åpenhet, transparens, inkludering av sivilsamfunnet, har ikke vært til stede i tilstrekkelig stor grad i denne Mercosur-avtalen til at vi i Rødt kan gå inn for den sånn som den foreligger. Vi har et selvstendig ansvar for hva slags avtale vi går inn i. Gi oss nå ett argument for den totale meningsløshet at vi skal importere 200 tonn kyllingkjøtt fra Argentina, som er et av punktene i denne avtalen. Det rimer ikke med det vi ellers står for. Dette er også en handelsavtale som fremmer eksport av landbruksprodukter som driver avskoging og fordriver urfolk. Småbønder i alle Mercosur-landene har motsatt seg avtalen på det sterkeste. Vi som var her i forrige periode, reiste til Brasil, og vi fikk helt klar og tydelig beskjed i næringskomiteen om hvordan denne avtalen ser ut for dem som driver småskalalandbruk i disse landene. Dette er en avtale som er rigget for de store eksportørene. Vi kan ikke gå inn for den, sånn den ligger nå, og spesielt ikke når den ikke er konsekvensutredet. Vi har et selvstendig ansvar. Jeg registrerer at representanten Trond Giske prøver å legge opp til en debatt her, med hva om et av de mindre landene har funnet ut at dette er nyttig for dem? Det kan godt være mulig, men vi har selv et ansvar for å se at handelspolitikken vi fører, holder den standarden som vi selv setter – for klimapolitikk, for urfolksrettigheter og for det vi har nedfelt her i Stortinget.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat