Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling frå næringskomiteen om Samtykke til ratifikasjon av frihandelsavtale mellom EFTA-statene og MERCOSUR av 16. september 2025 (Innst. 406 S (2025–2026), jf. Prop. 46 S (2025–2026))
Innlegget
Det er synd om det blir etterlatt et inntrykk av at Rødt ikke vil handle med andre land, heller ikke med Mercosur-landene, og at vi ikke vil ha en avtale med disse statene. Selvfølgelig vil vi ha det. Vi som et parti som hører til på venstresiden, som ble nevnt her, vil også støtte opp om Lulas prosjekt for å avskaffe fattigdommen etter altfor mange år med elendighet for det brasilianske folket under høyrepopulisten Bolsonaro – og slik kan vi fortsette. Så var det vel ikke omtalt fra Rødt og fra min side her at Brasil er et lite land. Men Uruguay er et lite land, og det var dette landet som representanten Giske tok opp, bare for å ha denne avtalen klar. Det er fortsatt slik, og jeg er glad for at utenriksministeren sier det her, at fra nå av og framover legger man inn en konsekvensutredning av denne typen avtaler. Det er bra, men det er vel ingenting i veien for at Norge også kunne ha konsekvensutredet denne avtalen. Det synes vi i Rødt at man burde gjort. Så har vi også forståelse for kompleksiteten i disse avtalene som foregår gjennom mange år med forhandlinger, og med forskjellige styresett, regimer og regjeringer i alle disse landene. Men vi må ta kritikken fra sivilsamfunnsorganisasjonene både i Norge og i Mercosur-landene på alvor, for disse handelsavtalene må ha legitimitet ute blant folket. Det er slik, som vi nå ser i denne avtalen, at man ikke har offentliggjort avtaleteksten før den er ratifisert og man har ikke konsekvensutredet det. I denne typen saker undergraver det formålene og det man ønsker med å ha nettopp slike avtaler.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat