Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Jon-Ivar Nygård
Jon-Ivar Nygård
Arbeiderpartiet·Østfold

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om lov om infrastruktur for alternativt drivstoff (Innst. 350 L (2025–2026), jf. Prop. 71 LS (2025–2026))

Innlegget

Til behandling i dag ligger et forslag til ny lov om infrastruktur for alternativt drivstoff. Lovforslaget gjennomfører EUs AFIR-forordning om utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff i norsk rett. Formålet er å etablere nasjonale mål for utbygging av infrastruktur for alternativt drivstoff, i hovedsak elektrisitet og hydrogen, langs TEN-T-veinettet og i TEN-T-havner. Forslaget legger til rette for at enda flere velger el- eller hydrogenkjøretøy, ikke bare i Norge, men på tvers av landegrensene i Europa. Forslaget vil også legge til rette for at bilistene får gode prisopplysninger, enklere betaling og bedre tilgjengelig ladekapasitet. Som det allerede har blitt sagt, har Norge vært, og er, tidlig ute med elektrifisering av personbiler. Nettverket av ladestasjoner for personbiler er nå godt utbygd i store deler av landet, og det er etablert nærmere 11 000 hurtigladere. For varebiler og lastebiler har det gått noe saktere. Lovforslaget vil derfor trolig ha størst betydning for elektrifisering av tungbilene. Loven stiller krav til maksimal avstand mellom ladepunktene for tungbiler langs TEN-T-veinettet, og vil derfor bidra til at også tungbilene sikres tilfredsstillende lademuligheter. Det er allerede etablert flere ladepunkter for tungbiler langs hovedveiene, og jeg har fått opplyst at operatører planlegger å etablere flere. Staten følger det samme prinsippet her som for personbiler. Det gis økonomisk støtte i en tidlig fase, men med en forventning om at markedet overtar når det blir økonomisk lønnsomt. I lovforslaget er det også tatt inn en bestemmelse som gir departementet hjemmel til å i forskrift gi nærmere regler om betalingsløsninger ved lading av elbil. Det gir departementet mulighet til å fastsette krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur. Bestemmelsen er tatt inn for å kunne følge opp Stortingets anmodningsvedtak om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur. Jeg planlegger nå å utrede og sende på høring et forslag angående dette. Jeg har merket meg at Høyre støtter lovforslaget, men at de er bekymret for kostnadene knyttet til ettermontering. I høringen vil vi vurdere innspillene som kommer, og se på konsekvensene av forslaget, herunder kostnader, før det fastsettes nye krav om ettermontering i en forskrift. Jeg vil understreke at vi har hatt, og har, god dialog med ladeoperatørene. Da vi innførte dagens krav om kortbetaling fra 1. juli 2023, fikk vi til en akseptabel løsning der kravene gjaldt for operatører som bestilte ladepunktet etter at kravet var trådt i kraft. Det medførte at ladepunkter som var på lager og ikke ble tatt i bruk, kunne benyttes selv om de var uten kortleser. Så det er mulig å ha en praktisk og pragmatisk tilnærming for å få dette til.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Jon-Ivar Nygård (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 2. jun 2026 — OverStortinget