Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om lov om infrastruktur for alternativt drivstoff (Innst. 350 L (2025–2026), jf. Prop. 71 LS (2025–2026))
Innlegget
Jeg minner om at jeg har lagt fram et lovforslag for Stortinget, og det er det som er til behandling her i dag. Det er akkurat slik som enkelte representanter tar til orde for: Det er denne salen som tar beslutningen om lovforslaget, det er sånn demokratiet fungerer. Det er kanskje noe spesielt at man får en så stor debatt om AFIR-direktivet, som er et direktiv Norge etter alle praktiske formål oppfyller, og hvor vi ligger fremst i klassen ved å være de som har bygd ut ladeinfrastruktur, og nå også er godt i gang med å bygge ut ladeinfrastruktur for de tyngre bilene våre. Det som slår meg, er at det virker litt oppsiktsvekkende at man ikke er for at vi skal ha standardiserte løsninger i Europa. Det er nå engang sånn at lastebilnæringen og andre næringer er avhengig av å kunne transportere varene sine over grenser – det er jo hele poenget – så det at man klarer å lage fellesløsninger, må være et gode som Norge bør heie på. Jeg må også bare si at det ikke er sånn at AFIR-direktivet betyr at man skal ha en elektrisk ladestasjon på hvert nes, tvert imot er det da TEN-T-forordningen som ligger til grunn for dette. Man bør forholde seg iallfall noenlunde til det som står i stortingsdokumentene når man behandler saker.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat