Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Rune Støstad
Rune Støstad
Arbeiderpartiet·Oppland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet

Innlegget

(komiteens leder): Norge er bygd på naturressurser. Først var det fossefallene. Vi bygde ut vannkraften og skapte arbeidsplasser og industri over hele landet. Så kom olje og gass. Kloke valg sørget for nasjonal kontroll, statlig eierskap og at inntektene kom fellesskapet til gode. Nå står vi framfor en ny mulighet. Mineraler og sjeldne jordarter trengs i alt fra mobiltelefoner og batteri til forsvarsutstyr og ny industri. Mange av disse ressursene kontrolleres i dag av noen få land, og i hovedsak av Kina. Da er det viktig at Norge og Europa tar mer ansvar for egen forsyning. Jeg mener vi bør møte denne muligheten på samme måte som vi møtte vannkraften og oljen. For Arbeiderpartiet er det helt avgjørende å føre en aktiv næringspolitikk, være med og ta styring ved å sørge for at ressursene skaper arbeidsplasser, industri og verdier her hjemme. Derfor er jeg glad for at flertallet i dag sier at staten skal ha en mer aktiv rolle i utviklingen av nye mineralprosjekt, og at vi skal utrede et statlig mineralselskap eller et mineralfond – ikke fordi staten skal gjøre alt, men fordi vi har lært at når det gjelder strategisk viktige naturressurser, er det klokt at fellesskapet er med rundt bordet. Fensfeltet er et godt eksempel. Her har vi en av Europas mest spennende forekomster av sjeldne jordarter. Derfor har regjeringen på klokt vis valgt statlig plan for Fensfeltet. Det er egentlig ganske typisk norsk. Når vi ser at en ressurs er viktig for landet, tar vi ansvar for å få ting til å skje. Dette handler ikke bare om mineraler. Det handler om arbeidsplasser, om beredskap, om å bygge nye næringer i Norge. Det handler om å sørge for at verdiene fra naturressursene våre kommer fellesskapet til gode, også i framtiden, slik at vi kan skape verdier og dele rettferdig. Det er ikke et valg mellom stat og privat næringsliv – tvert imot. De største industrieventyrene er et resultat av at staten og næringslivet har spilt på lag. I denne saken må vi tenke stort, vi må tørre å ta styring, sørge for at mineralutvinning blir en del av historien om hvordan Norge skaper verdier av naturressursene sine, til beste for hele landet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Rune Støstad (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 2. jun 2026 — OverStortinget