Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling frå næringskomiteen om Endringer i støtteprosessloven (gjennomføring av revidert prosedyreforordning) (Innst. 341 L (2025–2026), jf. Prop. 87 LS (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil benytte anledningen til å takke for en god og interessant debatt, og jeg må få lov til å kommentere påstanden om at dette gjelder flertallet her, og Arbeiderpartiet spesielt, fordi vi har et ønske om å gi EU mer makt. Det er ikke det handler om. Dette handler om å effektivisere ESAs saksbehandling av klagesaker. Jeg mener det er spesielt tre grunner det er viktig å trekke fram. For det første må ESA prioritere de viktige sakene av prinsipiell betydning for norske arbeidstakere, kommuner og næringsliv. ESA har selv anslått at de kunne avvist, som statsråden var inne på, mer enn 40 pst. av klagene de har mottatt siden prosedyreforordningen fikk virke i EU. Det handler òg om at for norske bedrifter som mottar støtte, er det en ulempe at det er så enkelt å klage på støtten de har fått. Prosedyreforordningen bidrar jo nettopp til at det blir mindre innblanding fra Brussel i norsk lokaldemokrati. Det handler òg om tilgangen til vårt viktigste marked. Denne forordningen er mer enn 13 år forsinket. Det er jo ikke en sak vi hastebehandler. Når vi nå samtykker til prosedyreforordningen, handler det om å innfri våre forpliktelser overfor EØS, sikre at norske bedrifter og 400 000 arbeidsplasser tilknyttet eksportindustrien har tilgang til det viktige markedet. Så er det spørsmål om dette er en myndighetsoverføring. Lovavdelingens vurdering, som ligger til grunn nå, er basert på rettspraksis fra Høyesterett. Det er da snakk om en myndighetsoverføring som er «lite inngripende», som lovavdelingen sier. Det er ikke svært inngripende. Jeg som folkevalgt, som stortingsrepresentant, har tillit til det Lovavdelingen sier. Både fagbevegelsen og NHO har ønsket prosedyreforordningen velkommen. Det skjønner jeg godt, for den vil gi forbedringer, ikke minst for næringslivet. Og til representanten Pollestad, som omtaler Arbeiderpartiet som pusekatten i nord: Jeg vil si at katten er ikke dum, katten er tålmodig, og de kattene jeg har møtt, er ganske kloke. De har ni liv, og de har en tendens til å lande trygt på føttene – og det tror jeg vi skal gjøre i denne saken også.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat