Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet

Innlegget

De vedtakene vi behandler i dag, handler om noe av det mest grunnleggende for framtidens industri og omstilling, og det er tilgang på kritiske mineraler. Dette er ressurser som er avgjørende for det grønne skiftet, for teknologiutvikling og for vår nasjonale verdiskaping, og derfor er det særdeles viktig at Norge tar en aktiv og strategisk rolle på dette området. I forslagene til vedtak som vi kommer til å stemme over senere i dag, ber vi regjeringen se på hvordan staten kan bidra sterkere i etableringen og utviklingen av mineralprosjekter. Det handler ikke bare om kapital, men også om å få på plass mer effektive planprosesser og vurdere nye virkemidler, som f.eks. mineralselskap eller mineralfond i statlig regi. Dette er grep som skal bidra til å redusere risiko, utløse investeringer og sikre at ressursene våre utvikles til beste for fellesskapet. For det andre sier vi at det avgjørende at vi får på plass en helhetlig gjennomgang av hele verdikjeden, fra forskning og utvikling til utvinning, prosessering og ikke minst gjenvinning. I dag vet vi at det finnes flaskehalser, enten det er regulering, kompetanse eller infrastruktur, og hvis vi skal lykkes, vet vi at vi må identifisere disse og gjøre noe med dem. For det tredje skal Norge posisjonere seg tydelig i møte med EUs satsing på kritiske råvarematerialer. Europa øker tempoet, og vi må følge med. Vi må bidra til økt gjenvinning, utvikle sirkulære verdikjeder og styrke kartleggingen av våre egne ressurser. Her ligger det store muligheter for det norske næringslivet og et ansvar for å være en pålitelig partner for Europa. Vi vet at næringsministeren og regjeringen er på ballen. Det er bra, for dette er ikke bare næringspolitikk, det er sikkerhetspolitikk, det er miljøpolitikk, og det er distriktspolitikk. Derfor er de vedtakene vi gjør i dag, et steg i riktig retning.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat