Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet
Innlegget
Det fortelles en historie om en politiker som sitter inne og hører at det går et tog forbi med korps og demonstranter, som springer ut og foran toget for å gi inntrykk av at det var akkurat han som hadde ledet an i denne marsjen. Det samme inntrykket får jeg når jeg leser både merknader og forslag fra Høyre og FrP i denne innstillingen. Det ser ut som de har gått gjennom hva regjeringen driver med, og så skyndet seg å fremme en rekke romertallsforslag for å vise at det egentlig var de som fant på at vi måtte ha en mineralstrategi, forenkle saksbehandlingen, sørge for raskere framdrift og for at dette blir en viktig næring. Noen ganger blir det direkte komisk, som når man fremmer romertallsforslag som man ikke engang rekker å få votert over i salen før det er gjennomført av regjeringen. Det tror jeg i mine 25 år på Stortinget jeg aldri før har opplevd. Mineralnæringen kommer til å bli veldig viktig framover. Det er sagt mye om tilgangen på kritiske mineraler og sjeldne jordarter, osv., men det er viktig også å minne om at det, som all annen næringsvirksomhet, må være en lønnsom næring. Næring har det ved seg at det må gå med overskudd, ikke med tilskudd. Ja, det er kjempeviktig at vi bidrar til Europas sikkerhet og forsyning, men vi må også sørge for at det er verdiskaping. Lønnsomheten øker heller ikke automatisk av at det blir et statlig selskap. Det er rammebetingelsene rundt det, saksbehandlingen og markedene som avgjør. Mineralnæringen i Norge har et velfortjent dårlig rykte. 300 års virksomhet etterlot døde elver, lokal forurensning, giftige metaller og stoffer i bakken. Opprydningen har kostet mange millioner, og den kostnaden ble lagt på fellesskapet. I dag har vi en moderne minerallovgiving som sørger for at det er aktørene selv som må sette av penger og bidra til at det blir opprydning. Bare det er en trygghet for lokalsamfunnene som skal gi plass til ny næringsvirksomhet. Vi så ingenting fra kongen i Danmark når det måtte ryddes opp i Røros eller Løkken eller andre steder; verdiene var tatt ut for lengst. Vi har ny lovgiving, vi har ny teknologi, og vi har nye muligheter, men det kommer til å kreve at private aktører også engasjerer seg. Statlige selskap er vel og bra, men vi må sørge for at vi bruker den kompetansen som finnes. Jeg synes det er spesielt når Høyre og FrP til og med foreslår at man skal ha en reduksjon av skatter og avgifter som bidrar til disse investeringene. Hvis det er formuesskatten de tenker på, vil ikke den påvirke om pengene går til dette prosjektet eller til andre. Selskapsskatten i Norge er lavere enn i mange andre land, og det har ikke vært Høyre og FrP som har gjennomført de endringene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat