Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Trond Giske
Trond Giske
Arbeiderpartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet

Innlegget

Det er enighet om mye, og det er bra. Et lite land trenger felles innsats for å utnytte dette store potensialet. Jeg synes likevel man ikke skal slippe helt unna med å skrive ting som rett og slett er i strid med hverandre. For i forslag 12, fra Høyre og FrP, skriver man at «Stortinget ber regjeringen sikre stabile og konkurransedyktige rammevilkår (…) gjennomgang og reduksjon av skatter og avgifter som svekker investeringsevnen». Spørsmålet er da: Hvilke skatter og avgifter er det man vil fjerne, som skal øke investeringsevnen? Det kan neppe være eiendomsskatten eller eventuelle lokale arealskatter, for i forslag 6, fra de samme partiene, står det at «Stortinget ber regjeringen forbedre incentivene for vertskommuner som åpner for næringsvirksomhet (...)». Her sier man jo det motsatte, at kommunen skal sitte igjen med mer av overskuddet. Er det da statens eller grunneiers eierandel Høyre og FrP vil svekke? Det ville jo være ganske oppsiktsvekkende, vil jeg si, hvis Høyre og FrP vil frata eiendomsrett til mineralressursene. Formuesskatten har ingen påvirkning om man investerer i gruver, eller investerer i andre ting. Når man har formuesskatt, bør man investere i det som er mest mulig lønnsomt, både for å få overskudd og for å betale formuesskatt. Selskapsskatten er rekordlav, og Høyre og FrP har hittil ikke kjempet for det. Så det er et ubesvart spørsmål. Er dette bare noe man må ha med som et siste punkt i forslagsrekken, at skatter og avgifter må ned, eller er det en konkret tanke om hva man skal gjennomføre for såkalt å øke investeringsevnen?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat