Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Samtykke til ratifikasjon av økonomisk partnerskapsavtale av 23. juni 2025 mellom EFTA-statene og Malaysia (Innst. 409 S (2025–2026), jf. Prop. 48 S (2025–2026))
Innlegget
Trond Giske (A) [12:52:16] (ordfører for saken): Hadde alle gjort som næringskomiteen, hadde de lange voteringene gått raskere, for her er nok en enstemmig innstilling uten mindretallsforslag. Vi slutter oss, som samlet komité, til å gi samtykke til den partnerskapsavtalen som ble inngått 23. juni i 2025 mellom EFTA-landene og Malaysia. Jeg har selv hatt gleden av å ha vært i Malaysia med en delegasjon ledet av kronprinsen, og nå ser jeg at han er aktiv i Asia igjen, og det er veldig positivt. Dette er en sterkt voksende region, både befolkningsmessig og økonomisk, og vi har store muligheter til å få til god handel med denne regionen. Vi har allerede handelsavtaler med Filippinene, Hongkong, India og med Malaysias naboer Indonesia og Singapore. Vi har avtale med Sør-Korea, og vi driver også og forhandler med Vietnam og Thailand, så vi har snart dekket alle de store økonomiene i Sørøst-Asia – bortsett fra to. Den ene er Japan, og der er man nå aktiv, ser jeg. Det er noen store utfordringer med Japan, særlig på landbruk og fisk, men det hadde vært veldig bra i en verden hvor vi ikke får til så mye på det globale plan. Utenriksministeren var selv i Kamerun, om noen av oss har interesse av å følge med. Gleden ble ikke så stor, for det ble ganske resultatløst. Disse handelsavtalene sikrer oss, og det er veldig positivt for norske bedrifter at man får til mange avtaler i en region, for da kan man etablere seg i Kualalumpur og drive virksomhet i både Malaysia, Indonesia, Singapore og Thailand. Den andre store aktøren er Kina, og der er det vel en handelsavtale som er mer eller mindre ferdig. Det er en forhandling som har pågått i mange år. Jeg hadde også gleden av å bidra i det arbeidet. Det ble en liten stopp i noen år, men jeg ser egentlig ingen grunn til at ikke også denne avtalen kan fullføres og implementeres. Vi handler med Kina som aldri før. Det er faktisk vårt sterkest voksende marked for sjømat. Vi ser i avisen, senest i dag, at det er en kø av statsråder som reiser til Kina. Næringskomiteen skal dit i september. Jeg vil si at også der hadde Norge tjent på en regulert handel og en avtale som satte rammer rundt vårt økonomiske samkvem med Kina. Men Malaysia er i mål, og det er all grunn til å gratulere alle som har forhandlet det fram og gitt oss et nytt ben å stå på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat