Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Trygve Slagsvold Vedum
Trygve Slagsvold Vedum
Senterpartiet·Hedmark

SakInnstilling frå næringskomiteen om Endringer i støtteprosessloven (gjennomføring av revidert prosedyreforordning) (Innst. 341 L (2025–2026), jf. Prop. 87 LS (2025–2026))

Innlegget

Selv om Høyre, Arbeiderpartiet og MDG har et felles ønske om at EU skal få mer makt over hvordan Norge styres, tror jeg de partiene i bunn og grunn er for at det er Grunnloven som skal være fundamentet. Når det kommer til stykket, når det gjelder maktoverføring til EU, blir man så redd for ikke å ha høyt nok tempo, ikke være tilpasningsdyktig nok etc., at man da ser litt mer relativt på det. Det som er diskusjonen i dag, og det som vi – nesten 50 pst. av Stortinget – ber om, er at mindretallsrettighetene skal få blitt prøvd, og få bli hørt, men det knappe flertallet vil ikke at mindretallsrettighetene skal bli respektert. Hva slags prinsipp er det, når nesten 50 pst. av Stortinget sier at de er i tvil om man tar hensyn til mindretallsrettighetene som ligger i Grunnlovens paragraf 115? Så sier Arbeiderpartiet, Høyre og MDG: Nei, nei, nei, det er ikke så farlig, for vi i flertallet har skjønt det, vi, og dere i mindretallet har ikke skjønt det. Men det er jo derfor man har mindretallsrettigheter i Grunnloven, slik at mindretallet skal kunne bli hørt i saker som gjelder maktoverføring fra det norske Stortinget til organer utenfor Norge – som ikke stiller til valg, og som ikke stiller til ansvar overfor det norske folk. Det er jo det prinsipielle her, at de som har makt i Norge, de skal kunne kastes i valg, og at vår makt kommer ut av folkesuverenitet, at folket i Norge er suverene, og at ingen av oss har makt hvis ikke folk vil det. Her bruker et knapt flertall sin makt til å flytte makt bort fra folket, bort fra de folkevalgte og inn til et organ som ingen folk i Norge kan kontrollere. Det er grunnleggende feil. Jeg håper at Høyre, Arbeiderpartiet og MDG ser at det å ikke lytte til mindretallet, ikke er en god demokratisk tradisjon – og at de da sier: La Høyesterett uttale seg og komme med sine vurderinger, og så får man ta debatten etter det.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat