Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 2. jun 2026

Trond Helleland
Trond Helleland
Høyre·Buskerud

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om lov om infrastruktur for alternativt drivstoff (Innst. 350 L (2025–2026), jf. Prop. 71 LS (2025–2026))

Innlegget

Høyre vil støtte regjeringens forslag, og jeg er litt overrasket over at et par partier sier at de vil gå imot fordi dette på en måte vil gjøre det vanskelig for Norge å ha egne regler. Dette er knyttet til TEN-T-utviklingen. Jeg regner med at alle partier i denne sal er opptatt av at norsk lastebilnæring og andre som er ute og kjører i Europa, har et felles regelverk å forholde seg til. I denne saken ligger Norge lengst framme av alle. Det er ingen land som har den ladeinfrastrukturen Norge har, ingen andre land som har de mulighetene og egentlig har veldig mye på plass. Dette AFIR, som alle snakker om, Alterative Fuels Infrastructure Regulation, er et regelverk som for Norge bør være relativt enkelt å imøtekomme. Det er partier som sier at de er veldig for EØS-avtalen, men når det kommer til stykket, vil de da stemme imot i denne saken. Da spør jeg meg: Det er ikke veldig mange EU-direktiv og saker vi kan vedta i denne sal, hvis en skal gå imot noe der Norge allerede har det aller meste på plass, og der det norske systemet på mange måter er en gullstandard for hva som vil skje i Europa. Så her synes jeg på en måte at en gjør lastebilnæringen og tungtransporten en bjørnetjeneste, ved å si at en skal gå imot dette, for da risikerer man en oppsplitting i Europa med alle mulige varianter av systemet, som gjør at det blir vanskelig å ha en sømløs transport gjennom Europa. Det er mange detaljer i dette. Vi har jo hatt runder før i Stortinget om dette med elbillading, og at det skal være mulig å bruke bankkort eller enkle betalingsløsninger, og det er Høyre tilhenger av. Vi er likevel ikke tilhenger av at en skal pålegge gamle ladestasjoner med 50 kW-ladere å installere minibank eller bankaksept i etterkant. Da er det bedre å bytte ut og få ny og bedre infrastruktur. Det skjer også i veldig stor grad nå. Det er en stor omlegging. Det er mange hurtigladere, virkelig hurtige ladere, som nå bygges ut, og der det er enkelt å forholde seg til det, enkelt å betale. Så dette burde være uproblematisk for alle å støtte, men Høyre støtter det i hvert fall.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat