Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. jun 2026

Hanne Beate Stenvaag
Hanne Beate Stenvaag
Rødt·Troms

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i utlendingsloven (gjennomføring av Eurodac-forordningen, forordning om asyl- og migrasjonshåndtering og kriseforordningen i norsk rett) (Innst. 391 L (2025–2026), jf. Prop. 37 LS (2025–2026))

Innlegget

Jeg registrerer at Fremskrittspartiet med Erlend Wiborg fortsetter korstoget sitt mot flyktninger og innvandrere, ikke minst med informasjon som ikke stemmer med den norske virkeligheten. Vi har ingen ukontrollert innvandring til Norge. I 2025 var det litt over 17 000 personer som søkte om beskyttelse i Norge, og av disse var den store majoriteten flyktninger fra Ukraina. Det er flyktninger som Fremskrittspartiet hele tiden har vært positive til å ta imot i Norge, fordi man har en politikk som sier at vi ønsker å ta imot og beskytte flyktninger i nærområdene. Her er det viktig ikke å bidra til en debatt som ofte har lite kunnskapsgrunnlag, og hvor man av og til kan lure på om Fremskrittspartiet er interessert i å spre skrekkvisjoner som ikke er i overensstemmelse med virkeligheten. Jeg vil på den andre siden si at Fremskrittspartiet kanskje av og til er mer ærlige ved å si: Vi ønsker egentlig ikke å beskytte flyktninger, og vi ønsker egentlig å si nei til flyktningkonvensjonen og mener den har utspilt sin rolle. Vi ser jo at flyktningkonvensjonen er under voldsomt press. Det som forundrer meg da, er at Fremskrittspartiet ikke tar til orde for i større grad å benytte den ordningen som vi faktisk har i verden, for å beskytte de mest utsatte flyktningene, nemlig kvoteflyktningordningen. Når det gjelder retur, er det jo sånn at det i Norge ikke er et stort problem at folk ikke returnerer. Vi har brukt utrolig mye ressurser på å tvangsreturnere folk som har fått avslag på asylsøknadene sine, i tillegg til at de aller fleste som kom til Norge som flyktninger i 2025, har fått asyl i Norge. Vi har ikke et problem med at mange mennesker som kommer til Norge, ikke har rett på asyl og oppholder seg ulovlig i Norge. Det å ha en redelig debatt hvor man ikke maler fram skrekkbilder, vil jeg oppfordre Fremskrittspartiet til å være med på i større grad.

(Innlegg er under arbeid)

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat