Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 3. jun 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Endringer i politiloven (generell bevæpning av politiet) (Innst. 348 L (2025–2026), jf. Prop. 81 L (2025–2026))
Innlegget
Nei, det er ikke sånn jeg oppfatter statsråden. Jeg er for så vidt helt enig i at vi ikke ønsker en situasjon der vårt innsatspersonell i politiet er nødt til å være usikre på om de denne uken skal være bevæpnet eller ikke – på ingen måte. Poenget er at så lenge det argumenteres for at vi kan komme tilbake til en situasjon lignende den vi hadde for noen få år siden, er det viktig også for forutsigbarheten for dem som skal utdanne seg til politiet, å vite hva den jobben vil innebære. Jeg ønsker inn på nettopp det som handler om innsatspersonell. Det er påpekt i høringen til departementet at det er en utfordring at beredskapsbruken er vid, at det snakkes om politi når det i realiteten er snakk om innsatspersonell. Som representanten fra Høyre også påpekte, er det noen som har trening på dette, og andre som ikke har det. Spørsmålet mitt er: Kan statsråden allerede nå bekrefte at det er innsatspersonell i politiet, de som jobber operativt, som skal bære våpen, ikke dem som i dag er politiutdannet, men ikke har våpentrening?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat