Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. jun 2026

Margret Hagerup
Margret Hagerup
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i pasient- og brukerrettighetsloven mv. (rett til å ha med andre personar når det blir gitt helse- og omsorgstenester) (Innst. 344 L (2025–2026), jf. Prop. 53 L (2025–2026))

Innlegget

For de fleste av oss kan møtet med helsevesenet være en situasjon der vi er ekstra sårbare. Det kan handle om alvorlig sykdom, krevende behandling eller viktige beslutninger som får stor betydning for eget liv og egen helse. I slike situasjoner kan det være avgjørende å ha en person ved sin side som kan gi trygghet, stille spørsmål, bidra til å huske informasjon og være en støtte gjennom krevende prosesser. Dette handler ikke bare om omsorg, det handler også om pasientsikkerhet og kvalitet i behandlingen. Derfor er det positivt at regjeringen nå følger opp Stortingets tidligere vedtak og legger fram et forslag som styrker og presiserer denne retten i lovverket. Høyre mener at pasientens behov alltid skal stå i sentrum, og at retten til medvirkning er en grunnleggende del av en god helsetjeneste. Denne retten har særlig vist sin betydning i situasjoner der pasienter er ekstra sårbare, og hvor erfaringer fra praksis har avdekket behov for tydeligere regulering. En har allerede nevnt Sofie Frøysaa fra talerstolen, som har delt av sine erfaringer fra helsevesenet. Dette er viktige erfaringer som kan føre til endring. Samtidig vil jeg understreke at denne saken også handler om erfaringene vi gjorde oss under pandemien, da det var for mange kvinner som opplevde at de ikke fikk ha med partner eller annen støtteperson under fødsel og barselopphold. Dette skapte utrygghet i en av livets viktigste og mest sårbare situasjoner. Selv om regelverket ga noen føringer også den gangen, viste erfaringene at det var behov for en tydeligere lovforankring. Det var nettopp disse erfaringene som lå til grunn for stortingsvedtaket i mai 2022, om å lovfeste retten til støtteperson under svangerskap, fødsel og barseltid. Derfor er det gledelig at vi nå får dette på plass. Samtidig mener vi i Høyre at det er kritikkverdig at Støre-regjeringen har brukt fire år på å levere et tydelig og konkret forslag til vedtak som berører kvinners trygghet i en særlig sårbar fase. Det er på tide at dette kommer på plass. Nå blir regelverket tydelig, og det er bra. Høyre mener at forslaget balanserer pasientenes rettigheter med nødvendige hensyn til forsvarlig drift, smittevern, personvern og andre pasienters behov. Unntak skal kun gjøres når det er strengt nødvendig. Det kan aldri være slik at rutiner eller systemhensyn trumfer pasientens rett til støtte og trygghet. Høyre støtter derfor lovforslaget og ser dette som et viktig skritt for å styrke pasienters trygghet, medvirkning og rettssikkerhet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat