Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. jun 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i brukerromsloven og helse- og omsorgstjenesteloven (målgruppe, driftsavtale og unntak frå krava til brukarromlokala) (Innst. 339 L (2025–2026), jf. Prop. 50 L (2025–2026))

Innlegget

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å tegne meg på nytt, men jeg klarer ikke å la være når jeg hører på representanten fra Fremskrittspartiet her. For noen uker siden var jeg i Ålesund, som styres av FrP, og der skal Blå Kors’ tilbud for mennesker som ikke har bosted, og som er tungt rusavhengige, legges ned av kommunen – som FrP da styrer. Det er realiteten. Så gjør man seg her høye og mørke fordi man endrer en brukerromsforskrift, noe som skal bidra til at flere mennesker kan ha tilgang til et rom som kan bidra til å forebygge skader og overdose. Det er det brukerrommene er til for – å forebygge skade og overdose. Det er også egentlig oppsiktsvekkende at det blir framstilt som om brukerrom skal være et sted hvor folk debuterer med rusmidler – at man bare stikker innom og tar et eller annet illegalt rusmiddel der. Det er ikke sånn det funker. Brukerrommene har en funksjon. Med den narkotikapolitikken FrP har ført – den strenge linja som FrP er for – har det vært overdosedødsfall på overdosedødsfall i Norge, rekord på rekord. Det er åpenbart at det ikke funker. Vi er nødt til heller å tenke annerledes, der vi satser på hjelp. Et brukerrom er et trygt rom der folk som er avhengige av rusmidler, i trygge omgivelser og med folk som kan bidra og hjelpe dem hvis det blir behov, faktisk kan få litt mer verdighet. Det forebygger skader og overdoser, og det er også vårt ansvar. Det er ikke sånn at mennesker som er rusavhengige og dør av overdoser, bare er noe vi kan lukke øynene for. Selvfølgelig må vi gjøre det vi kan gjøre, uten å sette mennesker opp mot hverandre og uten å sette brukerrom opp mot tverrfaglig spesialisert helsetilbud. Det er ikke motsetninger – tvert imot trenger vi å styrke begge deler.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat