Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 3. jun 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringer i apotekloven, legemiddelloven og lov om medisinsk utstyr (gjennomføring av forordning (EU) 2022/123, (EU) 2022/2370 og (EU) 2022/2371 om styrket samarbeid ved alvorlige grensekryssende helsetrusler i Europa og forordning (EU) 2024/1860) (Innst. 347 L (2025–2026), jf. Prop. 77 LS (2025–2026))

Innlegget

Rødt er uenig med både Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet når det gjelder EØS. Vi er mot – men det er egentlig ikke det jeg skal spørre om, for politikken vår er i alle fall klar. Det jeg skal spørre om, er det statsråden sa nå, at EØS-avtalen ikke er en avtale der man kan si ja til noe og nei til noe – eller noe lignende. Da lurer jeg på, litt uavhengig av den konkrete saken vi behandler nå, om det ikke finnes rom i EØS-avtalen til at Norge f.eks. kan legge ned veto, at Norge kan velge å ikke innlemme alt EU ber om, at Norge faktisk har en mulighet til å si nei til noe. For hvis vi egentlig ikke har noen mulighet til å si nei til noe, hvorfor behandler vi saker da?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat