Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. jun 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringar i pasient- og brukerrettighetsloven mv. (rett til å ha med andre personar når det blir gitt helse- og omsorgstenester) (Innst. 344 L (2025–2026), jf. Prop. 53 L (2025–2026))

Innlegget

Stig Atle Abrahamsen (FrP) [13:19:41] (ordfører for saken): Jeg vil begynne med å takke komiteen for en veldig god og ryddig behandling av en viktig presisering av en rettighet som vi så ikke var godt nok presisert i lovverket tidligere. Jeg vil også bemerke at det er en enstemmig innstilling fra komiteen. At dette er noe et samlet storting er tydelig på, tror jeg kan være godt og betryggende for innbyggere som har behov for å kunne ha med seg støttepersoner når man skal motta behandling. For Fremskrittspartiets del vil vi også rette oppmerksomheten mot dem som gjerne har særskilt behov for å kunne ha med seg støttepersoner inn når de skal ha behandling. Dette er selvsagt de som har tunge behandlinger innenfor kreft, det er mennesker som gjerne skal gjennom langvarige behandlingsløp som kan være veldig krevende, og det er spesielt grupper med dem som har reduserte kognitive evner – de som ikke alltid kan stå opp for seg selv. Det er utrolig viktig at vi klarer å ivareta denne gruppen, og det gjør man veldig godt i dette lovforslaget. Jeg tror vi er nødt til å se videre på hvordan vi følger opp disse, for det er flere elementer ved møtet med helsevesenet for dem som har et så omfattende hjelpebehov. Vi har et godt helsevesen, vi har veldig dyktige leger, og vi har dyktige sykepleiere. Vi har et kjempegodt helsepersonell med høy kompetanse, men vi har noen systemer som kan være tunge og vanskelige å manøvrere i. Derfor er det så viktig at man kan ha med en støtteperson. Det illustrerer også kanskje at vi har behov for å gå gjennom hvordan helsebyråkratiet vårt, systemene våre, er rigget, slik at det er enklere for dem som har store helsebehov, å komme til nødvendig behandling og få sine rettigheter både opplyst og oppfylt. Med det håper jeg at vi ender opp med en enstemmig votering når vi skal sluttbehandle denne saken. Jeg vil faktisk også takke statsråden for et godt stykke arbeid, hvor det også er hensyntatt mange gode høringsinnspill.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat