Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. jun 2026

Stian Storbukås
Stian Storbukås
Fremskrittspartiet·Vest-Agder

SakInnstilling fra justiskomiteen om Endringer i straffeprosessloven mv. (skjult kameraovervåking ved bruk av mobilt kamera m.m.) (Innst. 368 L (2025–2026), jf. Prop. 59 L (2025–2026))

Innlegget

Stian Storbukås (FrP) [11:18:57] (ordfører for saken): La meg først takke komiteen for godt og smidig samarbeid. Saken handler i prinsippet om å tilpasse lovverket til det som eksisterer av moderne teknologi, kanskje først og fremst droner og håndholdte kameraer. Proposisjonen gir bl.a. PST gode muligheter til å drive det arbeidet vi har pålagt dem å gjøre. Det er viktig. Tilrådingen er fra en samlet komité, og gitt denne flotte harmonien tillater jeg å ha på meg Fremskrittsparti-hatten i resten av innlegget. Da begynner jeg med å ta opp forslaget fra Fremskrittspartiet, som foreligger som et mindretallsforslag. Samtidig varsler Fremskrittspartiet støtte til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet. Det er et godt og offensivt forslag, så det gir vi full støtte til. Men det er en underlig mangel i saken, mener vi, at kroppskamera i politiet ikke er en del av saken. Vi registrerer i merknadene at flere partier viser til et pilotprosjekt igangsatt av Politidirektoratet, om nettopp kroppskameraer. Det er vel og bra, men dette føyer seg dessverre inn i rekken av politiske saker hvor vi ser en vente-og-se-holdning – eller «avvente», som de skriver i merknadene. Heldigvis er jeg fast overbevist om at dette gode Fremskrittsparti-forslaget, i likhet med f.eks. forslaget om bevæpning, til syvende og sist blir vedtatt. Men vente-og-se-folket, som jeg tror jeg vil kalle dem, har allerede god tilgang på eksisterende forskning og statistikk på dette fra land som har forsøkt ordninger med kroppskamera. Denne forskningen beviser bl.a. at man ser mindre maktbruk og færre klager, og man ser også tilløp til raskere saksbehandling. Det er også slått ganske godt fast at både vanlige folk og tjenestepersoner oppfører seg mer kontrollert når de vet at de blir filmet. Og skulle det skje noe, foreligger altså filmopptaket som et solid og objektivt faktagrunnlag. Det er dessverre, som sagt, typisk norsk å vente og se. Jeg tror denne saken kommer uansett, men det er så meningsløst at årene ruller og går mens løsningen ligger rett foran nesetippen på de folkevalgte.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat