Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Siv Sætran og Ole Herman Sveian om styrking av Norges matberedskap (Innst. 392 S (2025–2026), jf. Dokument 8:266 S (2025–2026))
Innlegget
Fremskrittspartiet deler intensjonen om å styrke norsk matberedskap for å gjøre Norge mindre sårbart i krise og krig. Senterpartiets virkemidler er likevel lite treffsikre. En bedre tilnærming er å utnytte handlingsrommet i den nye anskaffelsesloven aktivt og sikre at Forsvaret inngår langsiktige avtaler med lokale produsenter. Senterpartiets forslag treffer ikke de viktigste utfordringene. Kvote- og merkeordninger er ikke godt nok svar på reell sårbarhet i forsyningskjedene for mat. Fokuset bør ikke være på norsk mat, men på lokalprodusert mat, da geografisk spredning i produksjon og leveranser gir bedre reell beredskap. Et beredskapssamarbeid med Sverige og Finland bør også tilstrebes som en styrking av matberedskapen. Fremskrittspartiet mener staten burde sikre fysiske beredskapslager etter modell fra Finland, som Fremskrittspartiet lenge har trukket fram som forbilledlig. En desentralisert lagringsstruktur for såkorn, matkorn og dagligvarer gir mer robust beredskap enn prosentkrav til innkjøp og store, sentraliserte lager. Behovet for å styrke vår nasjonale evne til beredskapslagring innenfor alle områder er relevant i krise og krig. Representantforslaget peker på viktige områder hvor vi må styrke vår nasjonale beredskap, men matberedskap handler om veldig mange andre elementer enn forslaget tar opp. Så vil jeg svare litt på kritikken som kom fra representanten Pollestad, at vi ikke hadde fokusert på beredskapslager i vår regjeringstid. De fleste har jo kanskje fått med seg pandemien som rammet landet i 2020, og ikke minst fullskala invasjon av Ukraina i 2022. Det har endret situasjonen. De geopolitiske forholdene siden FrP gikk ut av regjering, har endret seg radikalt. Det kan framstå som om representanten ikke har fått med seg det, og fortsatt kjører på sentrale kornlager. Landet er langstrakt. Å få et sentralt kornlager for såkorn og matkorn i nærheten av Jæren vil jo trygge Pollestad. Men landet er langt – det meste er nord. Å se på en desentralisert løsning hadde vært mye, mye bedre. Også en stor del av lagrings- og distribusjonskapasiteten for dagligvarer er i dag konsentrert på det sentrale Østlandet. Landet er langt. Så jeg vil si til representanten Pollestad: Han burde reist nordover. Det meste er nord. Man burde sørget for at man får beredskapslagring av korn, og ikke minst beredskapslagring av matvarer, i hele landet, sånn som Fremskrittspartiet ønsker.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat