Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Pollestad om fleksibel innføring av ny gjødselforskrift og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor André Johnsen, Rune Midtun, Pål Morten Borgli, Morten Kolbjørnsen, Bjørnar Laabak, May Helen Hetland Ervik og Kristoffer Sivertsen om gjødselbrukforskriften (Innst. 427 S (2025–2026), jf. Dokument 8:195 S (2025–2026) og Dokument 8:224 S (2025–2026))
Innlegget
Erlend Larsen (H) [13:18:21] (ordfører for saken): Det er to representantforslag vi behandler i denne saken. Det ene forslaget er fra Fremskrittspartiet, og foreslår å stanse videre nedtrapping av fosforgrensene i gjødselbrukforskriften før ulike konsekvenser er beregnet og dokumentert. Det andre forslaget er fra Senterpartiet, og handler om en fleksibel innføring av ny gjødselforskrift hvor intensjonen er å gi bøndene mer tid, bedre verktøy og forutsigbare rammer for å tilpasse seg det nye regelverket. Begge handler om en gjødselforskrift som trådte i kraft 31. januar 2025. Hensikten med gjødselforskriften er å redusere miljøproblemene med avrenning av næringsstoffer til fjorder og vassdrag. Regelverket skal også legge til rette for best mulig ressursutnyttelse, samtidig som man ivaretar de landbrukspolitiske målene som er satt. Landbruket er en bærebjelke for bosetting og arbeidsplasser i hele landet. Det er viktig for oss å øke matproduksjonen basert på norske ressurser. Det bidrar til å styrke norsk matberedskap og øke selvforsyningsgraden av norske landbruksvarer. Saken vi behandler, er en vanskelig avveining mellom det å få best mulig matproduksjon med behovet for å redusere risikoen for at gjødsel havner i innsjøer og fjorder. Spesielt i Rogaland er det en frykt for at forskriften vil tvinge bønder til å redusere antall dyr fordi det er for lite areal til å spre gjødselen. Samtidig er det innført sterke restriksjoner i Oslofjorden for å få tilbake livet i sjøen. I tillegg pålegger gjødselforskriftene mange bønder nye utgifter. Det er disse ytterpunktene komiteen har forsøkt å balansere. De enkelte partiene får begrunne sitt syn og hvorfor de tok sine valg. Vi i Høyre mener det var behov for å innføre gjødselforskriften. Vi forstår utfordringene forskriften gir for landbruket, og mener vi har landet på et standpunkt landbruket er tjent med over tid. Landbruket har behov for en fleksibilitet innenfor de årene som er satt av fra forskriften trådte i kraft for halvannet år siden, til den skal være fullt ut effektiv. Norges Bondelag sier i sitt høringsinnspill at det etter mange års arbeid er avgjørende å holde fast ved målet om et helhetlig, operativt og forutsigbart gjødselregelverk. De viser i sitt høringsinnspill også til at hovedutfordringen ikke ligger i forskriftens formål eller overordnede innretning, men i hvordan innfasingen praktiseres og hvilke virkemidler som tas i bruk i overgangsperioden. Vi i Høyre mener hensynet til matproduksjon, agronomisk bærekraft og behovet for økt selvforsyning burde ha vært bedre ivaretatt i den nye gjødselbrukforskriften, slik den nå foreligger. Alternativet med balansegjødsling må gjøres reelt tilgjengelig og praktiserbart for bonden. Slik forskriften er utformet i dag, framstår kravet om dokumentert fosforbalanse på gårdsnivå som lite tilpasset den praktiske hverdagen for mange husdyrprodusenter. (Innlegg er under arbeid)
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat