Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Erlend Larsen
Erlend Larsen
Høyre·Vestfold

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Frøya Skjold Sjursæther, Margit Bye og Marius Langballe Dalin om å ta vare på gjenværende naturskog og styrke miljøhensyn i skogbruket (Innst. 411 S (2025–2026), jf. Dokument 8:262 S (2025–2026))

Innlegget

Vi har alle et forhold til skogen rundt oss. Jeg er en ivrig turgåer og setter stor pris på de naturopplevelsene skogen og naturen gir. En kan lett la seg friste til å ville forby hogst, men vi må erkjenne at skogbruk også er en veldig viktig næring, ikke bare for skogeierne, men for hele næringskjeden med foredlingsindustri og boligbygging. Skogen skal både forvaltes godt og skape verdier. Jeg mener at MDGs forslag svekker begge deler. Forslaget fra MDG vil redusere hogstmulighetene, svekke råstofftilgangen og ramme hele verdikjeden. Det vil også gjøre det vanskeligere å bruke mer tre i bygg og andre fornybare produkter. Vi bør jobbe for mer bruk av tre i norske bygg, ikke mindre. I tillegg vil strengere regulering av skogsbilveier og mer bruk av plan- og bygningsloven gjøre nødvendig opprusting og utvikling vanskeligere. Noen av forslagene går på vern av naturskog, dvs. skog som er lite påvirket av mennesker. Dette er altså områder hvor det ikke har vært hogst gjennom mange år. Veldig ofte er det topografiske årsaker til dette. Begrepet naturskog er ikke entydig. Ulike definisjoner gir svært ulike utslag. Når grunnlaget er uklart, blir brede forbud både lite treffsikre og svake som politikk. Det er dårlig naturpolitikk og dårlig lovgivning. Høyre sier ja til vern der naturverdiene er store, og nei til brede og uklare forbud som treffer for grovt. Frivillig vern virker. Samarbeid bør ikke byttes ut med konflikt. Når frivillig vern fungerer, er det dårlig politikk å erstatte samarbeid med tvang og konflikt. Det mest problematiske i forslaget er at det bryter med prinsippet om frivillig vern. Brede forbud og nye verneformer som ikke bygger på frivillighet, vil i praksis være tvungent vern. Det svekker tilliten til dagens modell og kan føre til flere konflikter og flere rettssaker Norsk skogbruk er allerede regulert gjennom lovverk, forskrifter, miljøregistreringer, nøkkelbiotoper og sertifisering. Forslaget legger oppå dette et nytt lag med forbud, meldeplikt og detaljstyring. Det er ikke det samme som bedre naturresultater. Forslaget om melde- eller søknadsplikt vil gi mer saksbehandling uten bedre miljøresultater. Skogbruket har allerede et system for planlegging og miljøvurdering. En generell meldeplikt er anslått å kreve 100–180 nye offentlige årsverk og koste opptil 500 mill. kr årlig. Det betyr høyere kostnader, mindre fleksibilitet og mer press på kommuner som allerede mangler kapasitet. Frivillig vern er en suksess. Det bør styrkes, ikke undergraves.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat