Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Trygve Slagsvold Vedum og Siv Sætran om mer norsk mat (Innst. 345 S (2025–2026), jf. Dokument 8:193 S (2025–2026))
Innlegget
Det er vel og bra at et flertall i komiteen ber regjeringen sørge for at Forsvaret i vesentlig større grad enn i dag inngår forpliktende og langsiktige avtaler om levering av mat fra lokale produsenter, men hva er det regjeringen faktisk gjør? Etter hva jeg forstår, er Forsvaret i ferd med å legge ut anbud på innkjøp av mat. I anbudsteksten tar de utgangspunkt i at all maten skal leveres fra nasjonale leverandører, noe som strider med komiteens innstilling. I statsrådens uttalelse til komiteen står det at Forsvarsministeren vil be Forsvaret undersøke status for lokale innkjøp og deretter vurdere om det er grunnlag for å øke andelen ytterligere, hva som skal til for å nå det, og hvilke eventuelle merkostnader det kan ha. Mitt spørsmål til statsråden er da: Hva ble resultatet av forsvarsministerens undersøkelser?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat