Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 4. jun 2026

Erlend Larsen
Erlend Larsen
Høyre·Vestfold

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Trygve Slagsvold Vedum og Siv Sætran om mer norsk mat (Innst. 345 S (2025–2026), jf. Dokument 8:193 S (2025–2026))

Innlegget

Slik jeg oppfatter det – det er vel også ganske sannsynlig at det er ganske presist – har altså Forsvaret lagt leveranse av mat ut på anbud. Da skal f.eks. alt av kjøtt leveres fra én produsent, mens vi i denne saken har vært opptatt av at det skal være ulike produsenter fra hele landet som leverer kjøtt til Forsvaret, slik at de kan ta vare på slakterier rundt omkring og i nærheten som ikke nødvendigvis er Nortura. Det var en høring om hvordan anbudet skulle legges ut, og jeg regner med at høringsfristen går ut i disse dager. Da blir neste spørsmål: Har ministeren til hensikt å ta kontakt med forsvarsministeren og sørge for at Forsvaret endrer anbudsutlysningen, slik at man bedre kan ivareta lokale produsenter?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Erlend Larsen (Høyre) — Replikk · 4. jun 2026 — OverStortinget