Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Geir Jørgensen
Geir Jørgensen
Rødt·Nordland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Frøya Skjold Sjursæther, Margit Bye og Marius Langballe Dalin om å ta vare på gjenværende naturskog og styrke miljøhensyn i skogbruket (Innst. 411 S (2025–2026), jf. Dokument 8:262 S (2025–2026))

Innlegget

Geir Jørgensen (R) [14:07:36] (ordfører for saken): Jeg vil begynne med å takke komiteen for godt samarbeid om denne saken, som er et forslag fra representanter fra MDG om skogvern. Det er en mengde forslag – syv forslag i alt – og bakgrunnen for forslagene er å sikre viktige naturverdier i skogene våre. Komiteen viser til at forslagsstillerne ønsker et midlertidig forbud mot flatehogst i naturskog i påvente av permanent vern, et representativt vern av naturskog og forbud mot hogst i hekketiden, og de etterlyser også krav som sikrer uavhengig kartlegging av naturen i områder som omfattes av skogbruk. Forslagsstillerne er til stede her og vil redegjøre nærmere for forslagene senere. Jeg vil si noen ord på vegne av Rødt. Jeg tror jeg skal begynne i det store. Vi lever i en tidsalder som kalles antroposen, menneskets tid. Vi står i en global naturkrise som ikke er utledet av at det finnes en eneste stor plan for å utrydde arter, fugler og dyr i så stort tempo som de faktisk dør ut. Nei, det er de mange små sakene og forskjellige praksiser fra land til land som gjør at vi samlet sett etterlater oss en planet som er mye fattigere på natur og naturmangfold enn den vi en gang kom til. I Norge lever halvparten av alle truede dyrearter vi har, i naturskogen. I Rødt er vi for skogbruket. Vi vet at trevirke og materialer fra skogen er bedre enn plast, det er bedre enn betong, det er bedre enn det vi utvinner fra fossilindustrien, men likevel er vi nødt til å endre praksis. Selv om det er kommet noen miljøkrav som har forbedret skogbruket, har vi faktisk i nesten 60 år drevet med den samme skogbruksmetoden, flatehogst, som er den mest skadelige måten å drive skogbruk på. Hvis skogbruket skal ha en framtid, må denne praksisen endres. Jeg vil ta opp de forslagene Rødt er med på her. Jeg må si det er beklagelig at Stortinget ikke benytter anledningen nå i denne saken til å vise en ny kurs i skogbrukspolitikken og vernepolitikken, for sånn vi holder på nå, kan vi ikke holde på framover.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat