Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. jun 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Statens pensjonsfond 2026 (Innst. 418 S (2025–2026), jf. Meld. St. 7 (2025–2026))
Innlegget
Statens pensjonsfond er selve bærebjelken i Norges økonomiske handlingsrom, og det er også i ferd med å bli vår viktigste næring. Det sikrer at verdiene fra våre felles naturressurser kommer både dagens og framtidige generasjoner til gode. Kristelig Folkeparti slutter opp om finansministerens hovedbudskap i denne meldingen. Samtidig må vi være varsomme. KrF vil advare sterkt mot å politisere fondet og bruke det som et utenrikspolitisk verktøy. Vi har allerede sett hvilke reaksjoner enkeltbeslutninger kan utløse internasjonalt. Dersom Stortinget begynner å bruke fondet til brede politiske markeringer mot enkeltland eller sektorer, kan det svekke tilliten til fondet, øke risikoen og i verste fall redusere avkastningen. Et fond som ikke kan investere i verdens største selskaper, vil heller ikke kunne fungere som et globalt indeksfond. Det vil i praksis ramme oss selv og våre felles sparepenger. Det betyr ikke at etikk ikke er viktig, tvert imot, men vi må også huske at det er en etisk forpliktelse å forvalte fondet slik at det gir varig verdiskaping over tid. Det er nettopp denne balansen Stortinget tidligere har vært samlet om. I tillegg mener KrF at vi bør videreutvikle fondet der det er fornuftig. Noen få teknologiselskaper er blitt svært store og utgjør nå en mye større del av indeksen. Det gjør fondet mer sårbart for brå fall i denne sektoren. Oljefondets leder peker på at det nå er mye større risiko i aksjemarkedet enn i markedet for unoterte aksjer. En større del av verdiskapingen skjer i dag i unoterte markeder før selskapene børsnoteres. Derfor mener vi det er riktig å åpne for investeringer i unoterte aksjer, innenfor trygge og ansvarlige rammer. Fondets analyser har vist at fond med fokus på oppkjøp av selskaper leverer 3–4 pst. høyere årlig gjennomsnittsavkastning enn børsnoterte selskaper. Det betyr at hvis vi hadde hatt 5 pst. i «private equity» de ti siste årene, hadde vi tjent om lag 150 mrd. kr mer. Det er mer enn ett og et halvt samferdselsbudsjett. Jeg er skuffet over at det bare er KrF som vil følge fondets råd om å åpne for investeringer i unoterte aksjer og på den måten bedre forvalte våre felles sparepenger. Avslutningsvis: Fondets legitimitet bygger på tillit, både nasjonalt og internasjonalt. Den tilliten må vi verne om. Det gjør vi best ved å holde fast ved en ansvarlig, langsiktig og finansielt forankret forvaltning, ikke ved å gjøre fondet til et politisk virkemiddel. Kristelig Folkeparti støtter hovedlinjene i meldingen og fremmer herved det forslaget vi har fremmet alene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat