Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 4. jun 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Statens pensjonsfond 2026 (Innst. 418 S (2025–2026), jf. Meld. St. 7 (2025–2026))
Innlegget
Jeg noterer at man kanskje er litt på gli der. Det synes jeg er bra. Jeg har lyst til å løfte en annen faglig interessant diskusjon som vi hadde i finanskomiteen da vi hadde høring. Det var at på 1980-tallet, 1990-tallet og 2000-tallet var det noen som var de ti største selskapene. Det er ikke de samme som er de ti største selskapene i dag, og om ti år kommer det til å være noen andre selskaper som er de ti største. Det ble sagt at vi har en betydelig nedsiderisiko med hensyn til at vi har investert i mange av disse, og at det er en så stor andel. Er statsråden enig i at vi også har en betydelig oppsiderisiko? Mest sannsynlig er vi allerede investert i noen av dem som om ti år kommer til å være de ti største selskapene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat