Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Lill Harriet Sandaune
Lill Harriet Sandaune
Fremskrittspartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i privatskolelova (vilkår for godkjenning av skoler på grunnlag av livssyn) (Innst. 372 L (2025–2026), jf. Prop. 42 L (2025–2026))

Innlegget

Det er interessant å høre om hvordan de private skolene utnytter systemet og midlene her til lands. Med de beskrivelsene som kommer, høres det ut som at de private skolene bare er ute etter å tjene penger og melke det offentlige for penger. Men det er ikke det som er tilfellet. Det er så utrolig mange som leverer gode læringstilbud i landet vårt. Det burde man heller ha satt pris på enn å prøve å rett og slett jage dem på den måten man gjør. SV var så forferdet over at det betales skolepenger. Dette kunne enkelt vært løst med å ha likeverdig behandling mellom disse skolene. Det kunne ha vært lik utbetaling per elev til både offentlige og private skoler, så hadde man faktisk løst det. Men hva er det som gjør at det er greit å pøse ut milliarder til grønne prosjekter og luftslott, til store internasjonale firmaer? Det er liksom greit, men når det skal gå til norske elever, blir det feil. Det er også slik at ingen av de private skolene får noe mer enn de offentlige. Da må man heller se på hvordan de klarer å gi et så godt tilbud som de faktisk gjør. Og så må vi ikke glemme kvaliteten i dette. Det er kvaliteten på opplæringen som er det viktige. Det at det er så mange elever som faktisk får gode tilbud, burde vi ha verdsatt mye mer. Jeg har lyst til å understreke at med det forslaget som foreligger i dag, som det blir flertall for, hører jeg, får man et totalt uforutsigbart system som behandles på lykke og fromme, med skjønn ut fra ulike saksbehandleres vurderinger.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat