Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Pollestad om fleksibel innføring av ny gjødselforskrift og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor André Johnsen, Rune Midtun, Pål Morten Borgli, Morten Kolbjørnsen, Bjørnar Laabak, May Helen Hetland Ervik og Kristoffer Sivertsen om gjødselbrukforskriften (Innst. 427 S (2025–2026), jf. Dokument 8:195 S (2025–2026) og Dokument 8:224 S (2025–2026))
Innlegget
Bakgrunnen for saken er økende bekymring blant fagmiljøer og bønder for det nye gjødselregelverket som trådte i kraft nå i januar. Dette gjelder særlig i husdyrtette områder, som vi eksempelvis har på Jæren i Rogaland. Der opplever bøndene at rammevilkårene endres etter at investeringene allerede er gjort. Dette er bønder som har investert millioner av kroner for å kunne drive lønnsomt, men som nå opplever at grunnforholdet for driften endres. Tilbakemeldingene er veldig tydelige: Det er økte kostnader, mindre handlingsrom og mer byråkrati. Norge er avhengig av aktive bønder for å sikre matforsyning og beredskap. Når landbruksaktiviteten reduseres, øker vår avhengighet av import av mat. Det er en utvikling vi ikke kan ta lett på, særlig i en tid hvor beredskap står høyere på dagsordenen enn på lenge. Utfordringen er at regelverk innføres før nødvendige løsninger og nødvendig infrastruktur er på plass. I praksis betyr det at mange bønder ikke har noe sted å gjøre av gjødselen sin. I svar på mitt skriftlige spørsmål peker statsråden på storskalaløsninger som biogassanlegg og gjødselfabrikker. Dette kan være framtidsrettede tiltak som kan bli viktige, men de finnes i dag i begrenset omfang. Bøndene må forholde seg til dagens virkelighet. Det prinsipielle utgangspunktet om at man ikke skal produsere mer gjødsel enn man har avsetning på, kan høres enkelt ut. I praksis innebærer det at bøndene må redusere produksjonen – ikke fordi markedet sier det, men fordi regelverket gjør det umulig å fortsette som før. Jeg blir kontaktet av bønder som i dag har nok areal til å spre gjødsel, men som med de nye kravene kan måtte redusere dyretallet for å følge regelverket. Slik jeg forstår det, kan reglene i noen tilfeller føre til at det trengs opptil 40 pst. mer areal for å opprettholde samme produksjonen. Det går rett og slett ikke opp. Norske bønder gjør allerede en betydelig innsats for miljøet. De tar ansvar, de tilpasser seg, og de leverer. Vi kan ikke regulere oss bort fra faktisk realitet. Vi kan ikke vedta løsninger som kun finnes i begrenset omfang i dag. Hvis vi ikke lytter til bekymringen fra næringen, risikerer vi å svekke både norsk matproduksjon og vår nasjonale beredskap. Det har vi ikke råd til. Vi er helt avhengig av bønder som produserer mat i hele landet. (Innlegg er under arbeid)
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat