Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Pollestad om fleksibel innføring av ny gjødselforskrift og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor André Johnsen, Rune Midtun, Pål Morten Borgli, Morten Kolbjørnsen, Bjørnar Laabak, May Helen Hetland Ervik og Kristoffer Sivertsen om gjødselbrukforskriften (Innst. 427 S (2025–2026), jf. Dokument 8:195 S (2025–2026) og Dokument 8:224 S (2025–2026))
Innlegget
Det er behov for å svare ut det ene utsagnet til representanten fra FrP, som mente at vi ikke skulle endre rammevilkårene. Hele partiprogrammet til FrP er bygd opp ikke bare på å endre rammevilkårene, men å ta bort de fire stolpene som den norske landbruksmodellen står på. Det er ikke lenge siden FrPs representant Simen Velle var på besøk på Kongsgården på Bygdøy. Det er veldig hyggelig å være med på kuslipp, og det er fint at folk deltar på den typen arrangementer for å vise fram jordbruket vårt. Problemet var bare at i etterkant fulgte Oslo FrP opp på Facebook og sa: Vi støtter selvfølgelig den norske bonden, og vi vil fjerne importvernet. Det viser hvor svært store endringer i rammevilkårene FrP ønsker å gjennomføre – man ønsker å ta bort systemet med jordbruksforhandlinger, avvikle konsesjonslovgivning som nettopp gjør at selve grunnlaget for matproduksjon, jorden vår, kan være i næringens drift. I Norge har vi verdens nordligste melkebruk. Det er ikke mulig å ha det uten den norske modellen. Det er litt viktig at disse representantene som trolig vil landbruket vel, starter med å gjøre et eget arbeid i sitt eget parti, for dette vil spenne bena under rammevilkårene for norsk jordbruksproduksjon i en tid hvor verden er mer urolig enn noensinne. I det øyemed: Gjødselregelverket, som det er veldig viktig å diskutere grundig, blir faktisk en mindre sak opp mot de endrede rammevilkårene som foreslås i FrPs partiprogram. Det er rimelig godt og rundt skrevet, så det er kommunikasjonsmessig gjort på en måte som gjør at det framstår minst mulig inngripende, men det vil bety at mange av dem som nå gjødsler, ikke får muligheten til å gjødsle i framtiden. Så er jeg enig i mye av det representanten Pollestad sa, men det skal aldri være forbudt å ta en generell landbrukspolitisk debatt, for alt henger sammen med alt, og det bør være ærlighet med tanke på at vi må ha noen viktige stolper hvis vi skal drive matproduksjon i et land som ligger tett oppunder Nordpolen. Blant annet importvern er en av de stolpene som alltid må være på plass.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat