7. mai 202617:16· Replikk
Møte torsdag
den 7. mai 2026 kl. 10
Det er helt klart
utfordringer, ikke bare i Finnmark. Det er også utfordringer i Sør-Norge
med å ivareta reindriften og finne balanserte løsninger mellom reindriften
som en viktig samisk kultur, også for det sørsamiske miljøet, og
mange hensyn knyttet til arealbruk innenfor både primærnæringen
og energiproduksjonen. Jeg er helt enig i at dette er et utfordringsbilde
som vi skal ta på alvor i både Nord- og Sør-Norge.
7. mai 202617:15· Replikk
Møte torsdag
den 7. mai 2026 kl. 10
Det er, som jeg
sa, slik at reindriften er avhengige av areal. Det er også slik,
som jeg nå har redegjort for, at både Stortinget og regjeringen
har flere mål vi skal følge opp for arealbruken i Norge, inklusiv
Finnmark. Der trengs det god politikk for å ivareta reindriften
som en viktig samisk næring og kulturbærer, men for Norge er Finnmark
viktig av mange grunner. I den sikkerhetspolitiske situasjonen vi
står i, trenger vi verdiskaping, industri og bosetting – fra både
den samiske reindriften og andre næringer i Finnmark. Det er helt
klart viktige problemstillinger som regjeringen jobber veldig grundig
med.
7. mai 202617:13· Replikk
Møte torsdag
den 7. mai 2026 kl. 10
På mitt ansvarsområde,
der reindriften som næring er særlig viktig, er det nettopp det
vi gjør sammen med næringen over reindriftsavtalen som har mye å
si. Når vi da sammen med næringen prioriterer rådgivningstjeneste som
en del av reindriftsavtalen, er det et eksempel på hvordan vi sammen
bygger kunnskap og også gir næringen et viktig verktøy, så de kan
få den kompetansen de trenger i viktige saker. Det er sånn vi eksempelvis jobber
fra Landbruks- og matdepartementet, men jeg står fortsatt ved at
det her er viktig at vi jobber sammen, både regjering og storting
og også på tvers av departementer.
(Innlegg er under arbeid)
7. mai 202617:12· Replikk
Møte torsdag
den 7. mai 2026 kl. 10
Jeg takker for
kommentaren og spørsmålet. Nå er ikke dette mitt arbeid først og
fremst, for de tingene jeg refererte til, er det regjeringen som
helhet som har stått bak, ikke minst også tidligere statsråder.
Blant annet fikk NIBIO oppgaven i 2024, før jeg tiltrådte som statsråd.
Her er det mange som har bidratt til at vi har funnet den veien framover.
Vi må også framover finne en klok vei sammen.
Det er flere mål staten har og Stortinget har satt, som krever at
vi har avveide løsninger på arealbruk. Det er helt klart. Det er
ikke nødvendigvis det enkleste temaet, men det jobber vi med med
det største alvor.
7. mai 202617:10· Replikk
Møte torsdag
den 7. mai 2026 kl. 10
Som jeg understreket
i begynnelsen av innlegget mitt, er nødvendige arealer nettopp en
sentral forutsetning for at næringen kan eksistere og for at en
oppnår de målene vi har satt for næringen, som vi jobber med å oppfylle
fra regjeringens side, og som også Stortinget har sluttet seg til
– for både økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft i reindriften.
Som jeg også påpekte i innlegget mitt, utreder
vi nå – gjennom det arbeidet NIBIO er i gang med – nettopp hvordan
dette kan håndteres på best mulig måte i de videre årene. Jeg tror
den rapporten blir veldig viktig for oss å følge opp for å få de
beste rutinene for å balansere hensyn, selvfølgelig i tråd med gjeldende
lovverk i Norge og de internasjonale forpliktelsene vi har.
7. mai 202617:07· Innlegg
Møte torsdag
den 7. mai 2026 kl. 10
Reindriften er
en viktig samisk næring og en viktig bærer av samisk kultur. Den
er arealavhengig: Tilgang på nødvendige arealer er en sentral forutsetning
for at næringen oppnår målet om økt produksjon og lønnsomhet. Reindriftsloven
skal bidra til sikring av reindriftens arealer i det samiske reinbeiteområdet som
næringens viktigste ressursgrunnlag. Ansvaret for sikring av arealene
påhviler både innehavere av reindriftsretten, øvrige rettighetshavere
og myndighetene.
Jeg mener det er viktig med oversikt over tilgjengelige arealer
for reindriften, og nettopp derfor har regjeringen allerede satt
i gang viktige tiltak. Landbruks- og matdepartementet ga i 2024
NIBIO i oppgave å utrede en metodikk for arealregnskap for reindrift.
Et arealregnskap vil over tid gi oversikt over utviklingen i tilgjengelige
arealer for reindrift. NIBIO vil ferdigstille dette arbeidet i løpet
av 2026.
Jeg vil også vise til regjeringens tiltakspakke
for reindrift og energi, som ble lagt fram 20. desember 2023. Et
av tiltakene er at det skal fastsettes en ny metodikk for vurderinger
av reindrift i konsekvensutredninger, og en skal særlig vurdere hvordan
tradisjonell kunnskap innhentes. NIBIO leverte i 2025 en rapport
med et forslag til ny metodikk for vurderinger av reindrift i konsekvensutredninger.
Landbruks- og matdepartementet har gitt Landbruksdirektoratet i
oppdrag å sende på høring et utkast til ny metodikk på grunnlag
av NIBIOs rapport.
Når det gjelder forslaget om utredning av den
kumulative påvirkningen, er jeg enig med representantene i at dette
er viktige problemstillinger. Samtidig er det viktig at slike vurderinger
skjer under konsesjonsbehandlingen.
Regjeringen er opptatt av gode konsultasjonsprosesser
i tråd med sameloven. I de fastsatte konsekvensutredningsprogrammene
for reindriftprosjektene som NVE har prioritert, er det bl.a. en
forutsetning at tiltakshaver gjør det mulig for reindriftsutøvere
å medvirke i utredningsarbeidet ved å dekke deres nødvendige kostnader.
Det eksisterer i dag flere generelle ordninger
som reindriften kan benytte i forbindelse med areal- og planprosesser.
Over reindriftsavtalen er det etablert en rådgivningstjeneste for
arealsaker i Norske Reindriftsamers Landsforbund.
15. apr 202613:29· Replikk
Møte onsdag den 15. april 2026 kl. 10
Ja, sunn fornuft
er veldig viktig. For å ta en parallell: I arbeidet som pågår for
at vi ikke skal få for mye villsvin i Norge, er termiske siktemidler
en mulighet. Men vi må også følge de reglene som er satt for hjort,
som er et annet dyr, med sitt regelsett, innenfor det som Norge
har vedtatt, og som Stortinget har sluttet seg til.
Dette er nå på høring. Vi skal lese høringssvarene.
Men det er også i vår interesse – for å dra en parallell, siden
representanten er fra et fylke som Møre og Romsdal, som bl.a. har stor
eksportindustri – at andre land følger opp felles regelsett f.eks.
innenfor EØS-avtalen. Så det legger jeg til grunn at både representanten
Sve og Stortinget har som utgangspunkt: at vi skal forholde oss
til de folkerettslige forpliktelsene som Norge har. Det er i hvert
fall regjeringens plan.
15. apr 202613:27· Replikk
Møte onsdag den 15. april 2026 kl. 10
Det er nettopp
det vi nå gjør med høringsforslaget – at vi gjennom viltressursloven
§ 26 gjennomfører det vi kan innenfor Bernkonvensjonen. Bestemmelsen
slår som nevnt fast at synlig lys og termiske siktemidler er forbudt.
Så er det jo noen unntaksregler som man også kan finne hjemmel for
i Bernkonvensjonen. Da er vi på unntak etter artikkel 9-1, andre
strekpunkt, for å være helt presis. Der er det etter denne bestemmelsen
sånn at man kan gi unntak fra forbudet «for å avverge alvorlig skade
på avling, husdyr, skog, fiske, vann eller andre former for eiendom».
Det er nettopp dette vi må sørge for er i tråd med både internasjonale
regler og norsk lov.
15. apr 202613:23· Innlegg
Møte onsdag den 15. april 2026 kl. 10
Jeg takker for
spørsmålet.
Viltressursloven trer i kraft 1. juli i år,
og loven vil erstatte gjeldende viltlov. Med den nye loven vil bl.a.
reglene knyttet til bruk av synlig lys, restlysforsterkende og termiske
siktemidler tydeliggjøres – temaet som representanten er opptatt av.
Disse reglene er utformet innenfor rammene
av våre folkerettslige forpliktelser, altså det vi har sagt at Norge
internasjonalt skal være en del av, herunder Bernkonvensjonen.
Som representanten peker på, gjorde Stortinget
et anmodningsvedtak i forbindelse med behandlingen av regjeringens
lovforslag. Det er dette anmodningsvedtaket vi har fulgt opp gjennom
et forskriftsforslag som nå er på høring, med frist 6. mai.
Representanten har også stilt to spørsmål til
skriftlig besvarelse om dette temaet tidligere, og jeg har nylig
mottatt et tredje, som jeg også kommer til å svare på.
Regjeringen har fulgt opp Stortingets anmodningsvedtak.
Regjeringens forslag vil åpne for bruk av termiske siktemidler ved
jakt på hjort innenfor nettopp de rammene av Bernkonvensjonen som
jeg refererte til. Da er det viktig å ta litt historikk: Norge er
et partsland av Bernkonvensjonen, og konvensjonen ble ratifisert
av Norge 27. mai 1986. Det skjedde i forbindelse med behandling
av St.prp. nr. 12 for 1985–1986 og ved behandling av Innst. S. nr. 92
for 1985–1986, som da ga samtykke til ratifikasjon. Konvensjonen
trådte i kraft 1. september 1986.
Til behandlingen forelå det både en engelsk
versjon og en norsk oversettelse av konvensjonen som vedlegg, og
her tror jeg vi er inne på kjernen av det representanten lurer på.
I konvensjonen er hjort omfattet som dyr, og dette følger av vedlegg
III. Der står det under kategorien klovdyr at hjortefamilien er
omfattet. Videre, i vedlegg IV, kommer de viktige begrepene «kunstige
lyskilder», «innretninger for å belyse byttet», «sikter for nattjakt,
bestående av innretninger for elektronisk forstørrelse eller overføring».
Dette er da, som listet opp, forbudt ved jakt og fangst.
Å ha en generell åpning vil stride mot Bernkonvensjonens
regler, og jeg vil påpeke at viltressursloven § 5 stadfester dette
forholdet til folkeretten.
25. mar 202613:09· Replikk
Møte onsdag den 25. mars 2026 kl. 10
At det er krav
til likebehandling, går langs de linjene som jeg redegjorde for
i det innledende svaret. Men det er også sånn at de konvensjonene
som vi har undertegnet, som jeg nevnte, også kan forplikte statene
til å sette i verk positive tiltak for å oppnå reell likebehandling.
For reindriften som en samisk næring er det
bl.a. slik at tilgangen på disse arealene er sentrale. Men det er
– og igjen tilbake til oppfølgingssvaret – i noen bestemte tilfeller
åpnet opp for at også personer som ikke er av samisk ætt, kan drive reindrift
i Sør-Norge utenfor det samiske reinbeiteområdet.
25. mar 202613:08· Replikk
Møte onsdag den 25. mars 2026 kl. 10
Som jeg nevnte
i det innledende svaret, er det sånn at reindriftslovens § 8 åpner
for at personer uten samisk ætt kan drive reindrift utenfor de samiske
reinbeiteområdene. Det er fire slike eksempler i Sør-Norge. Det
er Hardanger og Voss Reinsdyrlag, Rendal Renselskap og en grunneier
på Tarva, så denne muligheten eksisterer per i dag.
25. mar 202613:05· Innlegg
Møte onsdag den 25. mars 2026 kl. 10
Reindrift er
en samisk næring, men også en grunnleggende del av samisk kultur.
Norge har klare menneskerettslige forpliktelser til å verne om og
legge til rette for denne kulturen. Det følger av Grunnlovens § 108,
ILO-konvensjon nr. 169 og FNs konvensjon om sivile og politiske
rettigheter artikkel 27. Disse forpliktelsene skal legge til rette
for at det som er unikt for det samiske folk som urfolk, som språk
og kultur, skal kunne sikres og utvikles videre på samenes egne
premisser. Det er en klar målsetting at Norge skal oppfylle alle
sine internasjonale og nasjonale rettslige forpliktelser overfor
den samiske befolkningen.
I perioden fra 1800-tallet til etter andre
verdenskrig ble samiske rettigheter svekket, og reindriftens bruk
av områder ble ofte omtalt som tålt bruk. Etter 1980-tallet ble
det med sameloven av 1987 økt oppmerksomhet på å beskytte samiske rettigheter,
herunder retten til å drive reindrift.
Reindriftsloven skal regulere, beskytte og
tilrettelegge for en bærekraftig reindrift samtidig som den sikrer
reindriften som en viktig del av samisk kultur og næring. For å
verne om den reindriftssamiske kulturen stiller reindriftslovens § 32
krav om at kun personer av samisk ætt har rett til reinmerke, og
dermed rett til å eie rein i det samiske reinbeiteområdet.
Så er det slik at utenfor det samiske reinbeiteområdet
åpner reindriftslovens § 8 for at også personer som ikke er av samisk
ætt, kan drive reindrift dersom Kongen har gitt en særskilt tillatelse
til det. Rasediskrimineringskonvensjonen forbyr diskriminering,
men kan også forplikte statene til å sette i verk positive tiltak
for å oppnå reell likebehandling.
Jeg mener reindriftslovens § 32 er nødvendig
for å verne om den reindriftssamiske kulturen og bestemmelsene som støtter
opp om og er i tråd med våre menneskerettslige forpliktelser overfor
reindriftssamene, som jeg innledet med. På denne bakgrunn mener
jeg det ikke er grunnlag for å sette i gang en sånn utredning som
representanten etterspør.
19. mar 202611:23· Replikk
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Ja, det er et
mål å ha best mulig selvforsyning i Norge av alt det vi kan produsere
i Norge, og det er et mål at det samlede landbruksarealet brukes
mest fornuftig i sum, men det er ikke noe mål at det skal produseres
verken grønnsaker eller andre matvarer som har et høyere nivå av
grenseverdier enn det som er tillatt at du og jeg kan kjøpe i butikken.
Over tid er det helt klart et mål at den kartleggingen skal føre
til at man blir trygg på hvor det er trygt å produsere løk, ikke
at vi får gråsonetilfeller. Det vil jeg også anta at stortingsrepresentanten fra
Miljøpartiet De Grønne er enig i. Det håper jeg i hvert fall.
19. mar 202611:21· Replikk
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Igjen er det
verdt å minne om at når Stortinget gjør budsjettvedtak og et departement
følger opp via oppdragsbrev, skjer det etter at man har gjort en
beslutning her i Stortinget om finansiering. Det er det første som
er viktig å si generelt. For det andre er det slik at Norsk Landbruksrådgiving
over tid og tidligere har kartlagt deler av disse områdene. Det
er flere som har både kunnskap og viktig innsikt i hvordan dette
kan gjøres videre. Alle detaljer om det er ikke endelig besluttet,
så det må vi kunne komme tilbake til, for det har gått veldig fort
fra vedtaket den 29. januar og til vi står her i dag og skal utforme videre
detaljer sammen med underliggende etater.
19. mar 202611:20· Replikk
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Min kommentar
gjaldt ikke en kompensasjonsgrad, men hvilke pristyper som legges
til grunn – bare for å presiseres det. Det tror jeg egentlig representanten
var veldig innforstått med.
19. mar 202611:19· Replikk
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Bakgrunnen for
direktoratets opprinnelige forslag, var å finne en pris slik at
de kunne behandle det veldig raskt, at det ble mindre tid til saksbehandling,
og at bonden dermed kunne få en raskere utbetaling. Som jeg nå orienterte
Stortinget om, er det altså en marginal forskjell hvor innstillingen
fra flertallet kan gi en noe lavere utbetaling, men vi følger opp
sammen med direktoratet for å finne gode måter å forskriftsfeste
ordningen på, sånn at den kan fungere så raskt som mulig og være
mest mulig forutsigbar for bonden.
19. mar 202611:17· Replikk
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Det er, som jeg
sa, slik at dette følger de vanlige rutinene. Det er ikke Mattilsynet
og dermed Mattilsynet som en av statens underliggende etater som
gjør dette, men det er næringen selv, som produserer og ikke minst
tar imot løken, som har dette ansvaret, i tråd med det gjeldende
regelverket.
Jeg skylder å legge til en detalj, ettersom
representanten stiller gode spørsmål om detaljer i ordningen, for
i dette vedtaket er det fra flertallets side kommunisert noen endringer knyttet
til pristaking og produsentpris. Der er det slik at det vil være
en liten forskjell, der flertallets forslag faktisk kan innebære
en marginalt lavere utbetaling over ordningen gjennom notifiseringsprisen.
Det skyldes trekk i forskningsavgift.
19. mar 202611:15· Replikk
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Det er et veldig
viktig spørsmål, og det er derfor vi har vært opptatt av å levere
dette fra oss raskt. Landbruksdirektoratet er allerede i gang med
å utforme detaljene, for dette må også forskriftsfestes. Derfor
er det fra vår side viktig at vi på forhånd har kunnet varsle at
vi legger inn forslag til finansiering av både kartlegging og kompensasjonsordning
i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett. Som jeg tidligere
har kommunisert til Stortinget, vil det at ordningen formelt sett
begynner å virke, være avhengig av at Stortinget gjør et vedtak
om denne finansieringen ved behandling av revidert nasjonalbudsjett.
19. mar 202611:11· Innlegg
Møte torsdag den 19. mars 2026 kl. 10
Et flertall på
Stortinget vedtok 29. januar å innføre kommisjonsforordningen fra
EU som innebærer lavere tillatte grenseverdier for flere næringsmidler,
bl.a. for kadmium i løk. Som det har vært sagt fra talerstolen her,
handler denne regelverkspakken også om regler for frokostblandinger
og hvor mye klorert alkohol det bl.a. kan være i prosessert barnemat
som en rest.
Den nye grenseverdien for løk innføres 1. juli
2026. Den innebærer at tillatt nivå for kadmium i løk senkes fra
0,05 mg/kg til 0,03 mg/kg. Det er viktig å påpeke og presisere,
for det er i det intervallet at den nye kompensasjonsordningen vil være
gjeldende.
Kadmium er et tungmetall som finnes naturlig
i jorda. Det akkumuleres i kroppen over tid og skilles langsomt
ut. Det kan gi nyreskader, beinskjørhet og økt risiko for kreft.
Arbeiderparti-regjeringen er opptatt av trygg
mat til norske forbrukere, og matsikkerhet er et av de fire hovedmålene for
landbrukspolitikken. Det er ingen grunn, mener vi, til at vi skal
ha lavere standard for mattrygghet i Norge enn det er i land rundt
oss, og nettopp det å produsere nok, trygg og variert mat av god
kvalitet er den viktige oppgaven som jordbruket løser for oss. Bonden
har en helt sentral rolle på vegne av hele det norske samfunnet
for å kunne gjøre dette mulig for oss som forbrukere.
Jeg har stor forståelse for at det er krevende
for de produsentene som blir berørt. I vedtaket som et flertall
på Stortinget da stilte seg bak, ble det bestemt at regjeringen
skulle komme tilbake til Stortinget med en vurdering av en kompensasjonsordning
senest innen revidert nasjonalbudsjett. Det har vi gjort. Allerede
den 18. februar varslet vi at vi hadde vurdert saken, ikke bare
vurdert det, men vi foreslår å finansiere både kartlegging i jorda
og kompensasjon, slik det ble riktig referert. Det er veldig bra
at det ser ut til å være støtte til kompensasjonsordning.
Det er viktig å påpeke at i utkastet til ordning
er det ikke lagt opp til at det er Mattilsynet som må ta prøver
av løken, men at prøvetaking og analyse må gjennomføres etter reglene som
ligger til EU-forordning 2022/932. Dette sikrer likebehandling av
alle produsenter.
26. feb 202612:19· Innlegg
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Det var noen
påstander fra representanten Johnsen her om matsvinn. Det er greit
å få fram litt fakta om dem som en del av denne saken – og også
hvordan det henger sammen med matpriser. Fra år 2000 og fram til
2022 økte matsvinnet fra jordbruket, men de to siste årene har det
skjedd en utvikling der matsvinnet faktisk går ned. Det er vi i
regjeringen veldig opptatt av, for god mat skal i magen og ikke
i søpla.
Ikke bare går matsvinnet i jordbruket ned for
første gang på veldig mange år; vi har stått i bresjen for å få
innført en lov mot matsvinn. Den gikk FrP imot. Det var noen få
som ikke ønsket den – det var vel bare Høyre og FrP, så vidt jeg
vet. Heldigvis for norske forbrukere sa flertallet i Stortinget
at den skal vi ha, for da kan mat som tidligere ble kastet, f.eks.
heller bli redusert i pris, president, og være til glede for deg
og meg og alle andre i Norge. Det er blitt veldig godt mottatt.
Vi var trygge på at det var et godt forslag, og det har det vist
seg å være. Så når det gjelder matsvinn, kan nok representanten Johnsen
gå litt stillere i dørene neste gang.
26. feb 202611:56· Innlegg
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Det er behov
for en kort saksopplysning, for det bildet som representanten Johnsen
forsøker å tegne når det gjelder økologisk matproduksjon, er feil.
Denne regjeringen har styrket tilskuddet til økologisk mjølkeproduksjon.
Vi styrker den økologiske kornproduksjonen, og vi er den første
regjeringen noen gang som innfører tilskudd til økologisk frukt
og grønt. Dette er en del av en enighet som FrP ikke har ivret for,
men da vi gjorde det veldig gode vedtaket i denne salen som en helhetlig
plan, med å slå tallgrunnlaget endelig fast – vi skal ha en satsing
på jordbruket i Nord-Norge – ble vi også enige om at vi skal øke
det økologiske jordbruksarealet til 10 pst. Det følger vi opp. Det
kommer til å bli økte muligheter for forbrukeren til bl.a. å få
økologisk frukt og grønt, samtidig som vi stimulerer til økt omlegging,
og at flere mjølkeprodusenter legger om til økologisk produksjon.
26. feb 202611:39· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Jeg svarte konkret
på det til spørsmålet fra Larsen. For eksempel er det NIBIO nå gjør
med prosjektet JordVAAK, veldig viktig. De gode grepene som bonden
gjør, må også bli regnet med i totalen på utslipp. Her snakker vi
om biologiske utslipp. De vil ikke komme til null, men vi må i hvert
fall bli tryggere på at karbonbindingen som skjer i godt drevet
jord, blir regnet med. Det samme gjelder når vi nå gjør den store
jobben rundt Oslofjorden – som først og fremst er for å sørge for
at det kommer liv tilbake i fjorden. Når vi også har en positiv
sideeffekt med økt karbonbinding gjennom fangvekster og grønt dekke
gjennom større deler av året, må også det regnes med. Det er helt
konkret.
Vi har forsterket bl.a. beitetilskuddene betydelig
de siste årene, og NIBIO og forskerne der sier at godt drevet beite også
er positivt i en klimasammenheng. Vi vet ikke akkurat, med to streker
under svaret, hvor positiv effekten er, så det må vi utvikle metodikk
for, sånn at jeg kan gi et tallfestet svar til representanten Bastholm.
26. feb 202611:37· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Regjeringen som
helhet har forutsigbarhet som hovedbudskap på dette temaet, og regjeringen
har virkelig stått opp for norsk landbruk i viktige internasjonale
prosesser. Det har næringsministeren, som er til stede her i salen,
bidratt til, sammen med hele regjeringslaget. Vi har ingen planer
om å endre det.
26. feb 202611:35· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Ja, det kan potensielt
være konsekvensen. Som jeg var innom i svaret til representanten
Erlend Larsen, er det jo felles regler for mattrygghet i Europa.
Gitt at ulike land bruker ulike metanreduserende fôrråvarer, vil
det opplagt være råvarer som også vil kunne selges i norske dagligvarebutikker.
Det er det som er den sammenhengen.
Så vil jeg si at representanten Pollestad tar
opp et viktig tema. I dagligvarebutikken har det de siste årene
vært en veldig positiv utvikling som vi som forbrukere kan ha glede
av med tanke på norskutviklede meieriprodukter, og særlig oster. Når
det gjelder diskusjonen om prosenttoll på oster, hevdet bl.a. Høyre
at det ville føre til dårligere utvalg i norske butikker. Vi har
sett at det har fungert tvert om. Når man har et importvern som
fungerer, får vi høykvalitetsprodukter av norske meierileverandører.
26. feb 202611:34· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Jeg takker for
et veldig godt spørsmål.
Det er allerede sånn at jordbruket og næringen
gjør mange viktige tiltak, f.eks. på jordbearbeiding, som jeg har
nevnt. Utfordringen er å få tallfestet nøyaktig hva jordbrukets
innsats på agronomi faktisk fører til av både reduserte utslipp
og økt karbonbinding. Derfor jobber Norsk institutt for bioøkonomi,
NIBIO, bl.a. med et prosjekt som jeg er veldig positiv til, som
heter JordVAAK. Det handler om jordovervåkning og å utvikle en metodikk
som kan si noe mer sikkert om hva god agronomi fører til av reduserte
utslipp og økt karbonbinding. Det tror jeg kommer til å være veldig
framtidsrettet og viktig for klimaarbeidet i Norge.
26. feb 202611:33· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Det er som jeg
allerede har redegjort for – det er viktig at vi får innhentet kunnskap
i Norge om mange forskjellige typer metanreduserende fôrråvarer.
Norge er også, gjennom EØS-avtalen, en del av et felles regelverk
for mattrygghet i Europa, gjennom det som kommer fram i det europeiske
mattrygghetsarbeidet i The European Food Safety Authority, EFSA, som
det kalles. Men dette må ikke ses på som en grunn til ikke å gjøre
andre tiltak, som vi nå allerede har vært inne på. Vi fortsetter
arbeidet på en rekke områder for å redusere utslippene i både luft
og vann, og for å ta vare på biologisk mangfold.
26. feb 202611:31· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Til det første
først: Produkter basert på kalsiumnitrat, som jeg snakket om i stad,
er nok ikke blant de metanreduserende fôrråvarene som representanten
Johnsen definerer som naturlige, selv om det er en veldig godt kjent
og ganske alminnelig kjemisk sammensetning.
Vi gjør en rekke tiltak blant dem som SV nevnte.
Når det gjelder eksempelvis drenering, har vi økt tilskuddene til
det for å få opp grasproduksjonen og sånn sett øke effektiviteten i
det som er selve grunnlaget for melkeproduksjonen og kjøttproduksjonen:
at vi har nok og godt fôr av den beste kvaliteten. Det vil vi fortsette
med, men det står jo ikke i noen motsetning til at representanten
Grunde Almeland påpeker at det også er viktig å fortsette med forskning
og kunnskapsinnhenting på metanreduserende fôrråvarer i Norge. Vi
har tenkt å gjøre begge de to tingene samtidig.
26. feb 202611:29· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
I det forslaget
til vedtak som det ser ut til å bli flertall for, sies det ikke
noe om at man skal stoppe forskning på metanreduserende fôrråvarer.
Det eksempelet jeg nevnte med nitrat, gjelder bl.a. produkter basert
på kalsiumnitrat, f.eks. et som heter Silvair, som nå testes ut
i regi av MetanHUB. Det er ett eksempel, i tillegg til andre stoffer,
som f.eks. rødalger. Det å kunne fortsette kunnskapsinnhenting på
begge de typene eksempler, og flere til, er viktig for at vi, som
representanten Larsen var inne på, får et best mulig beslutningsgrunnlag
i Norge – et beslutningsgrunnlag som er viktig for regjeringen,
men også for Stortinget. Det er allerede gjennomført flere studier,
og de neste årene kommer det til å bli mange flere fagfellevurderte
studier ved flere universiteter i verden. Det er kunnskap som vi
også bør kunne utvikle i Norge.
26. feb 202611:27· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
I innstillingen
fra komiteen er det et forslag til vedtak som ser ut til å bli vedtatt,
og det er at Stortinget ber regjeringen legge til grunn at bruk
av metanreduserende fôrråvarer ikke skal være et krav for å motta
husdyrtilskudd, slik det er varslet i sluttprotokollen for jordbruksavtalen
for 2025. Dersom det blir vedtatt, vil vi naturligvis forholde oss
til det.
Johnsen nevner en del andre ting som vi allerede
forsterker. Som jeg nevnte i innlegget mitt, har vi gjort et ordentlig løft
på natur-, klima- og miljøsiden. Det er mange tiltak som jordbruket
allerede nå gjennomfører for å få ned utslippene til luft og vann
rundt Oslofjorden – og jordbruket fortjener honnør for å ha gjort
denne store innsatsen som er viktig for å få livet tilbake i Oslofjorden
– samtidig som vi har grønt plantedekke rundt Oslofjord-området
i mye større deler av året. Det viser at politikk virker. Godt samarbeid
med næringen er det vi ønsker å basere oss på.
26. feb 202611:23· Innlegg
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Stortinget har
fastsatt flere mål for norsk jordbruk. Et eksempel er at vi skal
øke selvforsyningsgraden av mat vi produserer på vårt eget lands
naturressurser. Et annet er at vi også skal redusere klimagassutslippene
fra jordbruket. Det er to mål som kan virke motstridende om vi ikke
gjør kloke valg.
Det blir sagt fra talerstolen at det nærmest
er slik at arbeidet for å redusere utslippet har stått stille over
lang tid. Faktum er at siden 1990 har den norske befolkningen økt
med 33 pst. Økt befolkning krever mer mat, og produksjonsvolumet
i norsk jordbruk har økt med over 12 pst. i den samme tidsperioden.
Samtidig er utslippene redusert med 10 pst. Det er en viktig opplysning
som dokumenterer noe Stortinget har vært opptatt av over lengre
tid – at vi skal redusere utslippene per produserte enhet.
Noe av forklaringen på at det har skjedd over
30 år, handler dels om gjødselhåndtering, men også om at det er
gjort et viktig arbeid i Norge over lang tid på å avle fram friske
kyr som utnytter fôret på en god måte. Det gir høyere matproduksjon
målt opp mot de utslippene vi har. Derfor er det viktig at den type
arbeid får fortsette. God dyrehelse, avlsarbeid og god agronomi,
som allerede er nevnt av flere representanter, er viktige tiltak.
Så har det, som det allerede er redegjort for,
vært enkelte hendelser på danske gårdsbruk som har brukt Bovaer,
og dette undersøkes nå av danske myndigheter. Det som er svært viktig
i dagens debatt, er at vi får muligheten til å fortsette forskningsarbeidet
på metanreduserende fôrråvarer i norske fjøs og under norske forhold.
Det er ikke bare ett produkt forsøks- og forskningsprosjektet
MetanHUB danner kunnskap om, det er flere. Ett eksempel er metanreduserende
fôrråvarer som inneholder nitrat, og da er det viktig å kunne vite
hvordan vi kan tilsette nitrat i fôret som utgjør en riktig mengde
sammenlignet med det kyr eksempelvis får i fôret gjennom gress.
Det må vi finne ut gjennom å teste under egne, norske forhold.
Til slutt vil jeg knytte en merknad til påstanden
som ble fremmet om at det ikke gjøres nok på bærekraftsiden. En
tredjedel av jordbruksavtalen går nå til tiltak med klima-, miljø- og
natureffekt, og det gleder jeg meg til å fortelle mer om i ordvekslingen
her.
26. feb 202610:57· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Jeg tenker det
er viktig at den trer i kraft så raskt som mulig.
26. feb 202610:55· Replikk
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
Det er viktige
sammenhenger representanten tar opp her, og det var jo også en del
av innlegget mitt. Politisektoren ser på dette som et viktig tema,
og det kan være et viktig steg for å avdekke mer kriminalitet. Så
det er absolutt et tema som regjeringen, og de statsrådene som da
har ansvar for de områdene representanten her nevner, er oppmerksomme
på i bredt.
26. feb 202610:51· Innlegg
Møte torsdag den 26. februar 2026 kl. 10
For mindre enn
et år siden ble den nye dyrevelferdsmeldingen vedtatt av Stortinget.
I dag debatterer vi et viktig tiltak fra den meldingen. Gjennom
arbeidet med meldingen ble vi fra politisektoren gjort oppmerksomme
på et utilsiktet hull i dyrevelferdsregelverket. Det mangler i dag
et forbud mot å ha og dele bilder og filmer som viser seksuelle
overgrep mot dyr. Dette er ikke i samsvar med den alminnelige rettsoppfatningen.
Seksuell omgang med dyr har de senere årene
vært et tema i mye omtalte straffesaker i alle nivåer av rettsapparatet. Selve
handlingen mot dyret er ulovlig etter dyrevelferdsloven, men det
mangler et forbud mot å ha eller å dele bilder eller film av seksuelle
overgrep mot dyr. Det er grunn til å anta at det er store mørketall
knyttet til seksuelle overgrep mot dyr. Dette hullet i regelverket
kan bl.a. bidra til interesse for og sosial aksept for slike lovbrudd.
En gjentakende holdning hos flere av dem som forgriper seg seksuelt
på dyr, er at dyrene ikke tar skade av handlingene. Dette er tilbakevist
veterinærfaglig, og som de foregående talere var inne på, har dyr
ingen stemme, og frykt og smerte kan være vanskelig å gradere hos dyr.
Ikke nok med at vold og overgrep mot dyr er
et alvorlig problem i seg selv – det er som representanten Bastholm
var innom, også slik at disse overgrepene må ses i sammenheng med
overgrep mot mennesker, herunder barn. Denne sammenhengen er godt
dokumentert, og vi ser at det kan føre til alvorlige og gjentakende
problemer med vold. Regjeringen har beskrevet sammenhengen i flere
styrende dokumenter over Norges arbeid med bekjempelse av vold i
nære relasjoner, ettersom vold og overgrep mot kjæledyr kan være
en viktig del av familievolden. I saker der politiet finner bilder
eller filmer som viser seksuelle overgrep mot dyr, kan de også finne
barnepornografi. Tar vi vold og overgrep mot dyr på alvor, vil det
også kunne være med og hindre og avdekke annen voldskriminalitet.
Regjeringen varslet som sagt i dyrevelferdsmeldingen at vi ville
innføre forbud mot å ha og dele bilder og filmer av seksuelle overgrep
mot dyr, og vi har fulgt opp dette raskt. Jeg er veldig glad for
at det er en samlet komité som støtter forslaget med komiteens innstilling.
25. feb 202613:31· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Jeg takker for
et godt spørsmål om flere matvarer. Regelverket fungerer jo både
for importert mat og for det som produseres av næringsmiddelindustri
her hjemme, som kommer ut i butikken til deg og meg. Det vil jo
si at dette regelverket, som kommer til å virke fra 1. juli, gjør
at vi ikke kan importere barnemat fra andre land som har et høyere
nivå av f.eks. klorpropanol, som er en rest bl.a. når man friterer
olje. Det vil ikke være lov å ha store mengder av det. Grunnen til
at det er spesielt viktig for små barn, er at deres organer er under
utvikling, og de har jo selvfølgelig en veldig liten kroppsvekt
i forhold til det de eventuelt får i seg av den forurensningen. Derfor
er vi særskilt opptatt av å se hvordan all mat kan bli så trygg
som mulig, og at det er gjengs standard i Norge, som i andre land
vi bør sammenligne oss med.
Så denne regjeringen står opp for trygg mat
– til både store og små.
25. feb 202613:29· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Svaret er igjen
ja. I Landbruksdirektoratet og Landbruks- og matdepartementet har
vi satt full fart på saken, og Landbruksdirektoratet jobber nå med
detaljer i hvordan ordningen kan komme til å se ut. Som jeg sa tidligere
i spørretimen i dag, ønsker vi fra Landbruks- og matdepartementet
å kommunisere ut detaljer i hvordan ordningen kan se ut, i midten
av mars, dvs. om litt over to uker.
Så fra vår side, fra regjeringen, er svaret
ja på at vi ønsker å ha en risikoavlastningsordning, men som alt
annet som krever bevilgninger over statsbudsjettet og en justering
av inneværende års budsjett, må jo Stortinget samtykket i at vi
får den ordningen på plass. Men ja, vi har nå sagt at vi kommer
til å foreslå det, og – som Johnsen er opptatt av – ikke da som
en del av jordbruksoppgjøret, men vi sier at de pengene må komme
inn i revidert nasjonalbudsjett.
25. feb 202613:25· Innlegg
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Jeg takker for
spørsmålet.
Svaret på «før jordbruksoppgjøret» er ja. Vi
har allerede fra regjeringens side kommet med forslag til en ordning
med risikoavlastning for produksjonssesongen 2026.
Representanten Johnsen har et helhjertet engasjement
for løken. Dette temaet var jo også oppe tidligere i spørretimen
i dag, der jeg gikk litt mer grundig inn på hva regjeringen nå foreslår,
og hvorfor vi har kommet så raskt med dette forslaget etter at Stortinget
gjorde sitt vedtak 29. januar. Da var det et forslag fra Høyre og
MDG som fikk flertall her i Stortinget, som ba regjeringen komme
med mer midler til kartlegging av jorda i de aktuelle områdene,
samt at regjeringen skulle gjøre en vurdering av en mulig risikoavlastningsordning.
Og vi har vurdert – på under tre uker, som er det raskeste vi kan gjøre
i en ordinær behandling av en sånn sak – og kommet fram til at det
er riktig å foreslå for Stortinget 5 mill. kr til ytterligere kartlegging
av jorda. Det er allerede gjort tidligere arbeid på dette området,
bl.a. av Norsk Landbruksrådgiving, så noe kunnskap har vi, men vi
er veldig tydelige på at vi trenger enda mer kunnskap, slik at vi
vet hvor risikoen er størst, og hvor løkprodusentene kan fortsette
sin produksjon. Så vi håper å få med oss Stortinget på å gi 5 mill. kr
til det tiltaket.
I tillegg foreslår vi en risikoavlastningsordning
med en kompensasjonsgrad på 70 pst., som tilsvarer kompensasjonsgraden
i produksjonssviktordningen, for å sørge for at det blir mindre
risiko for løkprodusenten.
Jeg vil også rette fokus mot det representanten
Johnsen ikke forteller om. For det er helt riktig at dette regelverket
handler om løk, men det er også langt flere matvarer. Det handler
om bl.a. sjokolade, frokostblandinger, prosessert og ultraprosessert
barnemat. Regjeringen mener, for vår del, det er veldig viktig at
forbrukeren som går i dagligvarebutikken i Norge, kan være trygg
på at vi har samme standarder for mattrygghet, også eksempelvis
for mat vi gir til spedbarn, som den maten som selges i landene
rundt oss. Det vedtaket som Stortinget gjorde den 29. januar, gjør
at vi nå får innført samme regler for bl.a. å sikre at det ikke
er klorert alkohol som en prosessrest i ultraprosessert og prosessert
barnemat.
Vi er veldig trygge på at dette er et godt
og klokt regelverk for forbrukeren. Så følger vi nå opp Stortingets vedtak
så raskt som det har latt seg gjøre, og – nettopp – før jordbruksoppgjøret,
som representanten spør om.
25. feb 202611:14· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Som statsråd
er det ikke bare viktig å vite hva Stortinget mener, men også hva
Stortinget faktisk vedtar, og hvilket flertall det er i denne salen.
Derfor er det viktig for meg å følge opp de faktiske vedtakene som
ligger til grunn, og at vi jobber med klima, natur og miljø sammen
med faglagene i jordbruksavtalen. Det er den måten vi løser disse
spørsmålene på. Så forholder vi oss også til at vi har et budsjettforlik
her på Stortinget som sier hvordan skatte- og avgiftspolitikken
skal være.
25. feb 202611:13· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Vi har fra regjeringens
side svart på dette flere ganger, og klima- og miljøministeren svarer
at nei, det er ikke flertall på Stortinget for å innføre en sånn
avgift. Derfor bruker vi kreftene på det som virkelig teller for
å følge opp Stortingets vedtak, både for selvforsyningen og for
å få ned utslippene, som jeg også redegjorde for i svaret på spørsmålet
fra representanten Tor André Johnsen.
25. feb 202611:11· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Det er helt riktig
som representanten Pollestad sier, at selvforsyning er for lav.
Derfor er det godt nytt at selvforsyningen har gått litt opp etter
at representanten ble representant og vi fikk en ny landbruks- og
matminister i siste produksjonssesong. Den utviklingen skal vi jobbe med
å forsterke.
Representanten spør om det er en god idé å
forsterke arbeidet, og hvilke tiltak vi bør gjøre innenfor klimaarbeidet.
Som jeg svarte Nationen på det konkrete spørsmålet, mener jeg det
er en god idé å forsterke matproduksjonen på de naturressursene
vi har, bruke mer gress og beite i fôret ved melk- og kjøttproduksjon,
øke kornproduksjonen, som vi nå gjør, og også forsterke mulighetene
for å produsere mer proteinvekster, som erter og åkerbønner, sånn
at vi blir mindre avhengige av å importere f.eks. soyabønner og
andre typer fôrråvarer produsert i tropiske områder.
25. feb 202611:09· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Det er helt riktig
at en tredjedel av jordbruksavtalen nå går til tiltak med natur-,
klima- og miljøeffekt. Det har vært en historisk opptrapping under
denne regjeringen for å forsterke den siden av natur og miljøpolitikken
ytterligere. Når Johnsen kaller det symbolske tiltak, vil jeg anbefale
representanten å snakke mer med konkrete folk i næringen, for her
ligger det en lang rekke tiltak som er veldig populære blant mange
matprodusenter, enten det er spesielle miljøtiltak i landbruket
eller regionale miljøprogram. Mange sier de ønsker at vi skal forsterke disse
ordningene ytterligere, f.eks. i beiteområder rundt om i landet
vårt, sånn at vi kan utnytte enda mer av bl.a. av utmarka på en
bærekraftig måte.
Her ligger det god politikk, praktisk politikk,
som er viktig for å ivareta det biologiske mangfoldet vi har i Norge,
og samtidig få ned utslippene til luft og vann.
25. feb 202611:06· Innlegg
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Det er helt riktig
at prisen på dagligvarer har økt de siste årene, men ser man på
hva som har økt mest, er det gjerne produkter fra jordbruket i helt
andre land, som kaffe, kakao og andre varer vi importerer. For en
del av de norskproduserte varene har prisstigningen faktisk vært mindre.
I snitt har Norge over denne inflasjonsperioden ligget på om lag
samme nivå som andre land rundt oss, slik finansminister Jens Stoltenberg
også har svart på et tidligere spørsmål fra representanten Hans
Andreas Limi fra FrP.
Så til Johnsens del av spørsmålet som går på
natur-, klima- og miljøpolitikken: De siste årene har vi sammen med
jordbrukets faglag prioritert en betydelig del av de økte midlene
som går til jordbruksavtalen over statsbudsjettet, for å gjøre matproduksjonen
i Norge enda mer bærekraftig, ta vare på det biologiske mangfoldet og
få ned utslippene til både vann og luft. Et konkret eksempel som
vi har prioritert tungt, er arbeidet for å få livet tilbake i Oslofjorden.
Der er det slik at bøndene nå får tilskudd for å drive mindre jordbearbeiding
på høsten. Vi har grønt plantedekke rundt Oslofjorden større deler
av året og binder på den måten karbon, samtidig som vi bruker disse
arealene til bl.a. å produsere norsk korn til både brød og fôr.
Dette er et arbeid vi gjør grundig, sammen med faglagene. Vi følger
opp de målene Stortinget har sagt at vi skal jobbe med: både forsterke selvforsyningen
og få ned utslippene.
25. feb 202610:53· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Nå er det sånn
at fordi vi har levert dette forslaget så raskt, er Landbruksdirektoratet
allerede i gang med å utarbeide detaljene i den ordningen for å
følge opp. Landbruks- og matdepartementet er da trolig klart allerede
i midten av mars for å kommunisere ut hvordan den ordningen kan
fungere i detalj på det vi nå legger til grunn som vårt forslag,
og som vi har kommunisert til næringskomiteen.
Grunnen til at vi gjør det så fort, er nettopp
tidsaspektet. Man kunne sett for seg at dette skulle være en del av
jordbruksforhandlingene. Det har vi bevisst valgt å sluse inn i
RNB, fordi det er et tidsaspekt som gjør at vi må handle fort. Da
må vi komme tilbake med mer kunnskap når vi vet nøyaktig hva Landbruksdirektoratet
har foreslått for hvordan ordningen skal fungere. Vi er da som sagt
klare til å kommunisere videre på detaljene i midten av mars.
25. feb 202610:51· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Vi har hatt møte
med både næringen og representanter for løkprodusentene, og vi har
også hatt møte der Norsk Landbruksrådgivning har vært med. Dette
har vært en kjent tematikk over flere år. Derfor er det allerede
gjennomført kartlegginger i disse områdene, som viser ulik grad
av tungmetaller i jorda.
I vårt forslag foreslår vi å bruke ytterligere
5 mill. kr på inneværende års statsbudsjett for kartlegging av tungmetaller
i jorda på disse områdene, sånn at man får enda bedre kunnskap om
hvor det kan være smart å produsere løk, og hvor risikoen blir for
stor. Det er ingen– ei heller næringen selv – som ønsker å produsere løk
som kommer til å få et for høyt innhold av tungmetallet kadmium,
så det at vi bevilger penger som også kan brukes for inneværende
år, for å forsterke kunnskapen, er en viktig del av det samlede
arbeidet. Sammen med næringen ser vi da på muligheter for å bruke
videre de områdene som egner seg.
25. feb 202610:49· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Det er, som representanten
Bastholm sa, en midlertidig ordning, og det er jo akkurat det regjeringen
har foreslått for 2026. Det er også grunnen til at det var viktig
at den kom så fort.
Så er jo dette et forslag fra regjeringens
side som skal behandles i Stortinget i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett. Hvis regjeringens budsjettpartnere her på Stortinget
eventuelt skulle ønske å foreslå mer penger til en slik ordning,
vil jo det føre til justeringer på budsjettet for inneværende år
– på andre poster. Det er jo sånn forhandlingene fungerer. Det kan
man selvfølgelig gjøre, men det må i så fall bli en del av forhandlingene
i revidert nasjonalbudsjett.
25. feb 202610:47· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Her er det viktig
å gå tilbake til det vedtaket som Stortinget fattet den 29. januar.
Det var et forslag som ble fremmet av Høyre og MDG, der ordlyden
var at vi fra regjeringens side skulle legge fram «forslag om støtte
til ytterligere kartlegging av kadmium i berørte områder samt en
vurdering av andre midlertidige tiltak for å avhjelpe løkprodusenter
ved inntektsbortfall». Den vurderingen har regjeringen levert på
under tre uker. Det er så raskt det går an.
Så er det slik, som representanten vet, at
vi har noen viktige forsikringsordninger for norsk jordbruksproduksjon,
bl.a. en ordning for inntektsbortfall ved produksjonssvikt, og denne
har jo samme kompensasjonsgrad. Dette har blitt levert så raskt
det går an, og det er viktig, fordi løken skal settes i jorda. Så
her har regjeringen fulgt opp – konkret og innen veldig kort tid.
25. feb 202610:45· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Det Støre-regjeringen
har gjort, er bl.a. å ha en viktig EØS-utredning som viser at EØS-avtalen
har tjent Norge godt, og den har også betydning for næringsmiddelindustrien.
For å ta et eksempel så er det sånn at vi gjennom råvarekompensasjonsordningen
kan ha muligheten til å ha næringsmiddelindustri i Norge, og at
de bedriftene får tilgang til råvarer og er konkurransedyktige på
den måten. Så EØS-avtalen sørger både for at vi har gode muligheter
for landbruk i primærproduksjonen, og den har det ved seg at vi
også kan ha en sterk næringsmiddelindustri i Norge.
Det å utnytte det handlingsrommet og følge
opp forpliktelsene som EØS-avtalen gir i en urolig tid i verden,
er som sagt regjeringens hovedspor i vårt samarbeid med Europa,
og det står vi veldig støtt i. Det er viktig at vi, for Norges del,
prioriterer kreftene og ressursene våre på akkurat det viktige spørsmålet.
25. feb 202610:43· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Ja, det er helt
klart at markedsreguleringen bidrar til økt bondeinntekt, men først
og fremst mer stabil inntekt for de næringsdrivende i landbruket.
Det har vi sett veldig tydelig nå i etterdønningene av koronapandemien
og Ukraina-krigen, hvor internasjonale prissvingninger f.eks. på
storfekjøtt har gått raskt opp og ned, mens utviklingen for norsk
storfekjøtt har vært mye mer stabil. Nå er det faktisk sånn at norsk
storfekjøtt produseres til en pris litt under verdensmarkedsprisen.
Det er på grunn av at vi har den stabile markedsreguleringen som
vi har, som gjør at bonden blir skånet for store prissvingninger,
samtidig som vi også unngår betydelig matsvinn når vi ikke overproduserer
i perioder.
25. feb 202610:41· Replikk
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Det er ulikheter
mellom de landene som representanten Larsen her nevner. Det er ulikheter
mellom f.eks. Finland og Sverige når det gjelder den politikken
de har. Men det som helt sikkert vil være en forskjell – eventuelt
– går jo bl.a. på importvern, og også på den norske jordbruksmodellen
med forhandlinger mellom faglagene. Vi hadde 125-årsjubileum for
hovedavtalen for jordbruket her i fjor, og da var det representanter
fra den finske næringen som sa at de har måttet endre sitt forhandlingssystem
etter at de gikk inn i EU. Det kan være to eksempler på ordninger
som – i så fall – vil måtte endres. Men dette er jo først og fremst
en helt hypotetisk debatt, så jeg tror det er viktigst for regjeringen
å fortsette det vi gjør i utenrikspolitikken, og ikke minst fortsette
å oppfylle det Stortinget har vedtatt med hensyn til å jobbe for
å forsterke selvforsyningen når det gjelder matproduksjon på norske
ressurser.
25. feb 202610:40· Innlegg
Møte onsdag den 25. februar
2026 kl. 10
Takk for spørsmålet.
Det er slik, som både statsministeren og utenriksministeren har
svart i flere runder om EU-debatt her, at regjeringens standpunkt
er å følge opp Norges forpliktelser gjennom EØS-avtalen og fokusere
fullt ut på samarbeidet med europeiske land gjennom den – og, i
den urolige tiden internasjonalt, i forsvarspolitikken også gjennom
NATO-alliansen.
Regjeringen har ikke tenkt å ta noe initiativ
til en EU-søknad. Det er det viktigste svaret på spørsmålet som
representanten stiller.
4. feb 202614:19· Replikk
Møte onsdag den 4. februar 2026 kl. 10
Jeg har overhodet
ikke avvist noen problematikk. Jeg har tvert imot redegjort for
at dette er en aktuell problemstilling, og jeg kan knytte ytterligere
to kommentarer til dette.
I EU er utfordringene med korttidsutleie satt
på dagsordenen, og det er her, som representanten nevner, store
internasjonale plattformer. EU skal i slutten av 2026 presentere
en lovgivningspakke for å støtte opp om oppføring av rimelige boliger,
og som også vil inneholde nye regler om korttidsutleie. Det er ikke
sikkert at alle representantene fra Rødt er enig i at vi skal se
på gode ideer fra EU, men her tror jeg det kan komme et spennende
arbeid, noe vi i regjeringen hvert fall har tenkt å følge tett.
Så vil jeg som landbruks- og matminister også
gi representanten helt rett i at konsesjonslovgivning og boplikt
er viktig. På mitt område er det noe av grunnlaget for at vi kan
rekruttere flere unge bønder, som får muligheten til å kjøpe seg gård.
Og i løpet av vår tid har det kommet til 1 300 flere bønder under
40 år. Det er en utvikling som vi skal forsterke, og da trenger
vi boplikt og konsesjonsregler.
4. feb 202614:17· Replikk
Møte onsdag den 4. februar 2026 kl. 10
Som jeg sa, jeg
takker for et godt spørsmål.
Etter mitt syn er det grunn til å følge nøye
med på omfanget av korttidsutleie, og å utvikle virkemidler som
er egnet til å hindre uheldige følger av slik utleie, og regjeringen
er i gang med konkrete tiltak. Kommunal- og distriktsdepartementet, som
har ansvaret for plan- og bygningsloven, har allerede varslet flere
grep. Det ene er å gi kommunene tydeligere hjemmel til å kreve opplysninger
fra utleieplattformer, slik representanten er inne på, og at utleier
må gi opplysninger om antall utleieforhold og -døgn ved mistanke
om ulovlig korttidsutleie. Det andre er en mulighet for kommunene
til selv å regulere korttidsutleie lokalt. Jeg oppfatter at tiltakene
som er under utredning, kan gjøre muligheten for å følge opp ulovlig korttidsutleie
mer effektiv enn i dag. Etter det jeg er kjent med, utelukker heller
ikke Kommunal- og distriktsdepartementet at det kan være aktuelt
med enda flere grep.
4. feb 202614:13· Innlegg
Møte onsdag den 4. februar 2026 kl. 10
Jeg takker for
et godt spørsmål.
De såkalte nullgrenseforskriftene er gitt med
hjemmel i konsesjonsloven og kan innføres i den enkelte kommune.
Reglene omtales ofte som forskrift om boplikt. Forskriften skal hindre
at bruken av helårsboliger endres til fritidsformål. Den som overtar
en helårsbolig og som skal bruke den til fritidsformål, må søke
konsesjon. Spørsmålet fra Tromsø kommune var om forskriften kan
brukes for å begrense uønsket korttidsutleie.
Jeg oppfatter at noen kommuner vil unngå en
utvikling med omfattende korttidsutleie, og jeg er – i likhet med
regjeringen – opptatt av at kommunene bør ha gode virkemidler for å
oppnå dette. Dagens konsesjonsregler, herunder lokal forskrift,
gjelder likevel ikke i slike tilfeller. Jeg vil peke på at det ikke
er noen klar grense for når bruken som helårsbolig opphører. Boplikt
hjemlet i forskrift etter konsesjonsloven er oppfylt når noen er
registrert i folkeregisteret som bosatt i helårsboligen. Et vilkår
for slik registrering er at man overnatter der mer enn 50 pst. av
nettene. Leies boligen ut fortløpende året rundt i mer enn seks
måneder til noen som ikke er registrert bosatt, må boligen anses
som utleiebolig, ikke helårsbolig. I slike tilfeller er det nærliggende
å karakterisere bruken som næring.
En bruksendring fra bolig til utleie endrer
heller ikke karakter hvis sluttbrukeren, leietakeren, bruker den
til ferieformål. I en del tilfeller brukes dessuten korttidsutleie
til leietakere som bruker boligen i forbindelse med arbeidsopphold.
Som landbruks- og matminister har jeg ikke førstelinjeansvaret for
virkemidler som kan hindre korttidsutleie.
4. feb 202614:12· Replikk
Møte onsdag den 4. februar 2026 kl. 10
Jeg må gjenta
at når vi setter rekord siden år 2000 i faktisk gjennomført skogkulturarbeid,
så er det en praktisk gjennomføring av å forvalte skogen for framtiden.
Klimamålene er langsiktige, og vi skal se på
dette i et hundreårsperspektiv. Regjeringen har varslet, i fjorårets
klimamelding, at vi vil arbeide med å fastsette et langsiktig klimamål
for forvaltet skog. Klima- og miljøministeren og jeg har bedt om
at våre direktorater sammen kan utrede et slikt langsiktig klimamål
for forvaltet skog. Målet må settes ut fra hva som er et realistisk
nivå for økt opptak, som jeg har vært innom, og reduserte utslipp.
Regjeringen vil komme tilbake til dette på egnet måte når vi har
forslaget klart.
Så her skjer det mye både på plansiden og ikke
minst også i praktisk, konkret handling, som til sjuende og sist
er det aller viktigste.
4. feb 202614:10· Replikk
Møte onsdag den 4. februar 2026 kl. 10
Som jeg var inne
på, er effekten av å drive bl.a. ungskogpleie er godt kjent, og
det er derfor vi er så opptatt av å forsterke det arbeidet. Det
er gledelig, både for representanten fra Akershus og for meg, som
kommer fra Innlandet, at skogkulturaktiviteten nå øker nettopp i
de to fylkene.
Så skal vi jobbe videre med å beskrive opptakspotensialet
videre. Vi har et godt forskningsinstitutt i Norge som heter NIBIO,
som kan være med og få fram enda bedre tall på det som representanten
etterspør. Så her er vi overhodet ikke kommet i mål. Kanskje vi
skal si det som Churchill: Dette er ikke slutten, det er ikke engang
starten på slutten, men det kan være slutten på begynnelsen for
å øke opptaket for skog i vår tid. Det er vi levende engasjert i,
og det er også derfor vi rekrutterer flere ungdom til å drive bl.a.
ungskogpleie og planting.
4. feb 202614:06· Innlegg
Møte onsdag den 4. februar 2026 kl. 10
Jeg takker for
spørsmålet.
Skogen er viktig for å binde karbon. FNs klimapanel
sier at skogen har to tydelige oppgaver i klimasammenheng. Det er
å bruke mer råstoff fra skogen, sånn som de talerstolene vi har
her i Stortinget, fantastisk flotte produkter som også er laget
av nettopp råvaren fornybart skogmateriale. Og så må vi sørge for
å plante enda mer skog, sånn at vi løpende kan binde enda mer karbon
i produksjon av trevirke.
Det årlige CO2-opptaket i norske
skoger har vært fallende de 20–30 siste årene som følge av lav aktivitet,
men det skal vi nå snu, for det årlige opptaket er likevel høyt,
og det er fortsatt stort potensial, i tråd med det representanten
påpeker. Opptaket er nå på om lag 19 millioner tonn CO2 per
år. Den historiske årsaken til at det har stagnert litt, er at mye
av den skogen som nå er voksen, eller som vi kaller hogstmoden,
den ble plantet rett etter krigen. Men da må vi også sørge for å plante
på nytt når det hogges, og det er både klima- og miljøministeren,
som spørsmålet opprinnelig var stilt til, og jeg som landbruks-
og matminister opptatt av.
Det er veldig bra å diskutere handlingsplaner,
men enda bedre enn handlingsplaner er reell handling, og det er
klima- og miljøministeren og jeg i gang med å sette i verk. Derfor
har vi sendt et felles brev til norske kommuner, minnet om at det er
en plikt i tråd med skogbruksloven å fornye og plante etter at det
hogges, sånn at vi også kan gjøre det som våre forfedre gjorde etter
krigen, å binde mer karbon løpende i skogproduksjon.
Vi må også fortsette den gode forvaltningen
av norske skoger. Forrige uke kom det gode tall på at det nå er
den høyeste aktiviteten på det vi kaller ungskogpleie siden tusenårsskiftet.
Det er konkrete resultater av skogpolitikk som gir tilskudd til
å drive ungskogpleie, dvs. at vi rydder bort busk og kratt, sånn
at de trærne som skal binde store mengder karbon, får vokse seg
store, at de får nok areal, lys og næring. Den største økningen
skjer i Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold, hvor aktiviteten har
økt med 23 200 dekar.
Så er det sånn at vi kommer tilbake med skogpolitikk
i regjeringens årlige klimastatus og -plan, og det samme som en del
av de statsbudsjettforslagene vi legger fram. Og her, i Stortingets
vedtak før jul, ble det en ytterligere påplussing nettopp til klimatiltak
i skog, hvor tettere planting og ungskogpleie inngår som en del
av det en kan få tilskudd til.
29. jan 202613:35· Replikk
Møte torsdag den 29. januar 2026 kl. 10
Statsråden følger
opp de målene som Stortinget har satt, og det har over tid vært
en av de påpekningene Stortinget har hatt. Vi har jo et mål for
å redusere de samlede utslippene, og så er det godt belyst i denne
debatten, som også Riksrevisjonen påpeker selv, at det her er noen
målkonflikter. I den urolige tiden vi lever i, er vi veldig opptatt
av at vi skal ha landbruk i hele landet, inklusiv at vi skal ha
matproduksjon i Troms og Finnmark, som er et viktig strategisk område
for totalberedskapen. Der kreves det at vi kan utnytte gressarealene
med drøvtyggere, så vi må alltid ha en politikk som er i tråd med det
naturgrunnlaget Norge har. Jeg synes vi er kommet godt på vei. Det
går godt i norsk grøntnæring, det skapes store verdier, og vi er
nå i ferd med å forsterke strategien for å utvikle mer fôr basert
på egne naturressurser. Det er bra for både sikkerhet og globale
utslipp.
29. jan 202613:33· Replikk
Møte torsdag den 29. januar 2026 kl. 10
Han trykket sent,
og så får nasjonalforsamlingen vurdere om spørsmålet var godt, men
det er i hvert fall sånn at vi er levende opptatt av å produsere
mer mat direkte til folk. Det at vi produserer mer hvete, f.eks.,
som inngår i brød og bakervarer, er bra både for selvforsyning og
kosthold. Det at vi har lagt opp til å produsere mer grønt, eksempelvis,
at vi forsterker produksjonen av potet eller rotvekster, er god
næringspolitikk, det er god selvforsyningspolitikk, og det gir tilgang
på rene råvarer til befolkningen vår. Så jeg er ikke nødvendigvis
enig i at dette er en så skarp motsetning som representanten Pollestad
påpeker. Det er i hvert fall helt klart at vi gjør avveininger sammen
med faglagene i jordbruksavtalen, så vi produserer det forbrukeren
etterspør. Vi skal sørge for at den maten har den beste kvaliteten,
sånn at du og jeg har tilgang på det vi ønsker, når vi trenger det.
29. jan 202613:30· Replikk
Møte torsdag den 29. januar 2026 kl. 10
Det har vi jo
svart på også i skriftlig svar til næringskomiteen til Dokument
8-forslag som nå ligger til behandling: Vi har registrert at Tine
har tatt sitt standpunkt knyttet til enkeltproduktet Bovaer, men
samtidig er vi tydelig på at det arbeidet MetanHUB gjør ved å finne
ut hva slags fôr-råvarer vi kan bruke, som gir mer effektivitet
i produksjonen og lavere utslipp, må fortsette. For det er slik
at MetanHUB også sjekker naturlige fôrtilsetninger bl.a., som fett
og planteoljer, for å se hvordan det kan implementeres til norske
forhold. Representanten hadde også et bredere spørsmål som gjaldt
jordbearbeiding. Der har vi jo gjort et veldig viktig arbeid sammen
med faglagene, sammen med Klima- og miljødepartementet bl.a. rundt Oslofjorden,
som først og fremst handler om bedre vannkvalitet. Men redusert
jordbearbeiding og bruk av fangvekster er også positivt i klimasammenheng
for å redusere utslipp og øke opptaket av karbon.
29. jan 202613:28· Replikk
Møte torsdag den 29. januar 2026 kl. 10
Svaret er ja.
Vi vil samarbeide både med MDG og alle de andre partiene som både
er representert i næringskomiteen og energi- og miljøkomiteen. Selv
har jeg hatt glede av å ha gode samtaler med representanten Une
Aina Bastholm i starten av min tid som landbruks- og matminister,
og vi har allerede lagt en plan for hvordan vi skal øke selvforsyningen
av mat produsert på norske ressurser. I praksis betyr det at vi
må produsere mer planter, både som mat til folk og som fôr til dyrene våre.
I årets jordbruksavtale har vi f.eks. gjort to nye grep. Vi har
innført et eget tilskudd for produksjon av økologiske grønnsaker,
som vi ikke har hatt tidligere – det tror jeg er en sak MDG er enig
i. Og vi setter en tydelig retning på at mer av korn som produseres
i Norge, skal gå til mat til folk, altså vårt daglige brød. Det
er tiltak som både vil øke den reelle selvforsyningen og beredskapen,
samtidig som det reduserer utslipp.
29. jan 202613:22· Innlegg
Møte torsdag den 29. januar 2026 kl. 10
Riksrevisjonen
har gjennom sine undersøkelser gjort et grundig arbeid på et tema
som er viktig for regjeringen, og som vil være nyttig i det videre
arbeidet med å redusere klimagassutslippene fra jordbruket.
Riksrevisjonen mener at styringen på dette
området mangler en tydelig strategi, har uklare ansvarsforhold og
er lite i samsvar med ambisjonene for 2030. Videre peker Riksrevisjonen
på at oppfølgingen må skje gjennom utvikling og iverksetting av
effektive virkemidler. Samtidig viser de til, som også har vært
nevnt fra denne talerstolen, at det er tydelige målkonflikter i
jordbruket rundt behovet for utslippskutt, samtidig som Stortinget
har satt offensive mål for å øke produksjonen og dermed øke selvforsyningen
av mat produsert på norske ressurser. Dette er krevende avveininger,
og i jordbruksoppgjørene har vi nettopp en god arena for å gjøre
slike vurderinger, der bl.a. målet om økt selvforsyning og hensynet til
klima, natur og miljø avveies.
Videre utvikles klimapolitikken gjennom regelmessige stortingsmeldinger
om klima og regjeringens årlige klimastatus og -plan. Jeg mener
at dette er gode strategiske prosesser der samarbeidet, både internt
i regjeringen og med organisasjonene i jordbruket, er godt.
Riksrevisjonen mener det ikke vil være mulig
å oppnå betydelige utslippsreduksjoner fra jordbruket innen 2030.
Utslippene fra jordbruket stammer i all hovedsak fra biologiske prosesser,
og det er bred enighet om at utslipp fra biologiske prosesser ikke
kan fjernes helt, og at det tar tid å utforme gode og effektive
tiltak. Det ligger derfor til grunn for intensjonsavtalen om klima
med organisasjonene i jordbruket at de største utslippskuttene vil
komme mot slutten av perioden.
Siden 1990 har den norske befolkningen økt
med 33 pst. Når befolkningen vokser, øker også behovet for mat.
Fra tidlig 1990-tall til 2025 har produksjonsvolumet i norsk jordbruk
av sluttproduktet økt med 12,4 pst. Til tross for dette er utslippene
i samme periode redusert med 10,3 pst., så det illustrerer at det
har skjedd mye siden 1990. Derfor er det viktig at det arbeides
videre for å redusere de totale utslippene og utslippene per produsert
enhet, som nevnt allerede fra talerstolen.
I Norge har vi veldig dyktige fagmiljøer, bl.a.
på avlsarbeid for husdyrene våre. Det er viktig at vi har dyr som
utnytter energien i fôret best mulig, sånn at vi får mest mulig
mat til folk for den innsatsfaktoren som brukes. Det er et arbeid som
vi vil videreføre fordi det fortsatt har et stort potensial i seg.
Riksrevisjonen viser til at Landbruks- og matdepartementet
ikke har tatt nok ansvar for å innfri målene i klimaavtalen, og
klimaavtalen med jordbruket er ambisiøs. Neste hovedrapport fra
regnskapsgruppen for klimaavtalen blir ferdigstilt høsten 2026.
Denne rapporten vil orientere om avtalens utvikling for årene fra
2021 til 2024, altså avtalens fire første år. På bakgrunn av denne
hovedrapporten bør det vurderes om progresjonen er som ønsket, og
vi vil også få bedre dokumentasjon på hvilke tiltak som har fungert
best.
Det har, som representanten Aukrust helt riktig
sa fra talerstolen, vært en betydelig prioritering av klima-, miljø-
og naturfeltet over de siste jordbruksavtalene. Så mye som en tredjedel
av de midlene som nå har kommet på et betydelig høyere nivå samlet
sett, går til disse formålene. Vi vil fortsette dette samarbeidet
med faglagene, og vi mener også at det er viktig at vi utvikler
kunnskapen på det som bl.a. har med jordovervåkning å gjøre, sånn
at vi er bedre rustet til å tallfeste hvilke tiltak – bl.a. fangvekster,
drenering, beiting og ikke minst lagring av karbon i jordbruksjord
– som faktisk gir den beste effekten.
Det er også grunn til å påpeke at det skjer
gode ting i næringen. Det er et arbeid som vi vil fortsette med.
Samtidig er det helt klart at regjeringens mål for trygghet for
framtiden må ha både utslippsreduksjoner og selvforsyning som viktige
arbeid, og der skal vi balansere de hensynene.
29. jan 202611:29· Innlegg
Møte torsdag den 29. januar 2026 kl. 10
Det var representanten
Johnsen som ønsket en kommentar fra matministeren, og det skal han
få – i tre hovedpunkter.
For det første kan vi i Norge være veldig stolt
over den mattryggheten vi har som innbyggere når vi går til butikken og
handler mat både til oss selv og ungene våre. Når vi reiser ut i
verden, prater vi gjerne om hvor viktig og positivt det er at norsk
kjøttproduksjon skjer med lite bruk av antibiotika.
Vi er stolt over at vi har en grønnsaksproduksjon
som jamt over i mange tilfeller bruker mindre sprøytemidler enn det
er i den maten vi kan importere.
Det er to viktige punkter, men da er det viktig
for regjeringen og matministeren å være konsekvent. Vi kan ikke
ha en politikk der vi sier at mattrygghet er noe vi er stolt over
når det passer oss, men vi ser bort fra det når det blir krevende. Jeg
er helt trygg på at den linja regjeringen har i denne saken, er
til nytte – og ikke minst til landbrukets beste på lang sikt – for
å sikre videre oppslutning om den gode, trygge maten i Norge. Da
kan det ikke være sånn at folk etter hvert begynner å sette spørsmålstegn
ved om produkter en får i butikken som er produsert i Norge, har
en lavere standard når det gjelder mattrygghet enn det vi importerer.
Representanten Støstad sa, i likhet med representanten Erlend
Larsen, at dette også handler om barnemat. Kadmium som tungmetall
er mye debattert, men regelverkspakken handler også om hva slags
nivåer som skal være tillatt når det gjelder muggsoppgifter og bl.a.
klorert alkohol, som kan oppstå som forurensning i prosessert barnemat.
Jeg tror debatten her i Stortinget før jul hadde vært litt annerledes
hvis det var en viktigere del av grunnlaget for debatten.
Så er det punkt 3. Det skjer allerede viktig
kartlegging på de aktuelle områdene. Disse grenseverdiene ble innført
i Europa i 2021, så det er ikke noe nytt at vi skal sørge for lavere tillatte
mengder av tungmetall i det du og jeg kan kjøpe i matvarebutikken.
Det er et viktig poeng, for representanten Johnsen framstiller det
av og til som om det er løkprodusenter som får et forbud. Det er
ikke det regelverket handler om. Det handler om hvor mye tungmetall
det skal kunne være i den matvaren som du og jeg går i kassa og
kjøper med oss hjem. Og da vil det finnes muligheter som vi vil
følge opp – hvis dette forslaget nå viser seg å få flertall – for
hvordan man kan sikre norsk løkproduksjon, men at det skjer innenfor
rammer som produsenten kan stole på, på samme måte som produsenten
skal stole på at barnematen er så trygg som mulig.
19. des 202514:29· Innlegg
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Det er to påstander
fra FrP i løpet av denne debatten som bør kvitteres ut og kommenteres
før vi avslutter.
Den første var det engasjementet som FrP tilsynelatende har
for tallgrunnlaget. Det er nettopp vedtaket her i Stortinget om
tallgrunnlaget som gjør at vi kan få den positive utviklingen som
jeg beskrev. Årets jordbruksavtale baserer seg nettopp på det tallgrunnlaget
som Stortinget vedtok.
Det FrP derimot prater lite om, og som egentlig
burde engasjere representanten Strifeldt mer, er at det i den enigheten som
ble nådd her på Stortinget, også var noen viktige punkter i tillegg
til tallgrunnlaget. Det handlet om satsing på Nord-Norge – som vi
nå er i gang med, for det trengs – og det handlet om en langsiktig
plan for økologisk matproduksjon fram til 2032. Altså vil jeg på
det sterkeste advare mot å skape ny usikkerhet om det som nå gir
oss en felles retning, og som kan være så positivt både for å få
løst totalberedskap med produksjon i nord, og for å videreføre den
positive satsingen på økologien. Det er forutsigbarhet vi trenger
nå.
FrPs andre påstand er at det ikke blir mindre
mat med FrP-politikk. I en krise blir det nettopp mindre mat med
FrP-politikk, for det handler om at sentraliseringen gjør at store arealer
og beiter vil bli stående ubrukt, og det er nettopp disse som gir
oss sikkerhet i møtet med en større krise.
Sammen med komitéleder Rune Støstad møtte jeg
dyktige unge gårdbrukere i den vesle bygda Brekkom, som nå har fått
støtte fra Innovasjon Norge til å investere i løsdrift på et bruk
med 15 melkekyr. Det er den politikken som FrP mener er ineffektiv,
men da vil de grasressursene bli stående ubrukt og råtne i stedet
for at de gir oss trygghet for mat. Det er det FrP alltid overser:
at det ikke er sluttleddet – med det som er innholdet i melkekartongen
– som er utgangspunktet; det er nettopp graset til kua som gir oss
trygghet.
Til slutt vil jeg gi honnør til KrF og Venstre,
som har vært med på å sikre denne enigheten. Jeg skrøt jo av det
rød-grønne budsjettforliket, men det hadde ikke vært mulig med mindre Senterpartiet,
KrF, Venstre, Pasientfokus og Arbeiderpartiet ble enige om dette
i vår. Det er det vi nå må stå fast på. Da er det som Valderhaug
var innom: Det skal lyse i stille grender – og på grunn av denne
enigheten med tallgrunnlaget og dette jordbruksoppgjøret lyser det
mer i stille grender nå enn det ville ha gjort med FrP-politikk.
19. des 202514:01· Replikk
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Jeg anerkjenner
at det er mer å gjøre når det gjelder velferdsordningene. Det står
også i Arbeiderpartiets partiprogram for denne stortingsperioden.
Men da jeg i stad kritiserte Høyre og Fremskrittspartiet for å gjøre
endringer i den inngåtte avtalen, blir det jo veldig rart om man
skal åpne for det i andre sammenhenger. Dette var et tema som var
oppe i årets jordbruksforhandlinger, og som er vurdert, og det ble
lagt inn ekstra midler til nettopp gårdbrukere som får barn.
Dette er først og fremst et spørsmål om to
ting: Har du penger til å få leid inn avløser? Det er spørsmål a.
Spørsmål b er: Finnes det avløsere som kan gjøre jobben? Og når
det gjelder begge de spørsmålene, har vi fortsatt ting å jobbe for,
men vi må også sørge for at det utdannes og rekrutteres folk inn
i næringen, sånn at vi har folk som kan dyrehold i praksis.
19. des 202513:59· Replikk
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Jeg synes budsjettforliket
er blitt veldig godt. Men, som jeg var inne på i min tale i stad,
hoveddelen av disse pengene går til oppfølging av jordbruksavtalen.
Den ble inngått med en ren Arbeiderparti-regjering. Så hvis man
ser etter en offensiv landbrukspolitikk, som representanten Pollestad
etterlyser, er det bare å gå inn i tabellen og se hvor de store
pengene går. Men det er helt riktig at det har kommet flere gode
påplussinger, i tillegg til det veldig solide budsjettet som lå
der fra før, som altså ligger an til å være det første som sikrer
en jamstilling mellom jordbruket og gjennomsnittlige lønnstakere
siden 1982. Det som vanligvis omtales av faglagene som noe av det
beste som har skjedd i moderne jordbrukshistorie, er vi nå, i 2026,
i ferd med å tangere, eller i praksis egentlig gå forbi. Det er
vel kort sagt en offensiv landbrukspolitikk.
19. des 202513:57· Replikk
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Næringsmiddelindustrien
i nord har formidlet at det er behov for dem, men det er alltid
sånn med ulike statlige ordninger, bl.a. de som Innovasjon Norge
forvalter på vegne av staten, at de har et sett med kriterier i
seg. De kriteriene som var satt for den ordningen som nå har eksistert,
har ikke truffet helt på å kunne matche det næringsmiddelindustrien
har sendt inn som sine ønsker for de litt mer langsiktige prosjektene.
Det må vi følge opp med våre budsjettpartnere, som nå har fått inn
igjen penger til dette formålet.
19. des 202513:56· Replikk
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Dette er et bra
spørsmål. Det har seg sånn at bedriftene som ønsker å investere
i og videreutvikle næringsmiddelindustrien i nord, spesielt slakterier
og meierier, ønsker å gjøre et langsiktig arbeid. En del av de pengene
vi har i den ordningen som var for året som snart er over, ble ikke
brukt fordi man ikke klarte å finne en ordning der det var samsvar
mellom langsiktigheten og utbetalinger i det året som er gått. Med
budsjettforliket vil vi selvfølgelig bidra til å følge opp dette,
sånn at ordningen kan treffe og pengene blir brukt i tråd med formålet det
er ment til.
19. des 202513:54· Replikk
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Et av de tydelige
innspillene fra skognæringen til budsjetthøringen her på Stortinget
var nettopp ønsket om midler til frivillig vern, så når representanten
Strifeldt framstiller det som noe næringen ikke ønsker, er det direkte
feil. Det kan man se på opptak som ligger tilgjengelig på stortinget.no.
Når det gjelder importvernet i Norge, er det
viktig for å kunne ha selvforsyning og beredskap av mat produsert
på norske ressurser. Hvis representanten går inn og ser på prisutviklingen
for ulike matvarer fra jordbruket, vil han se at mange av de importerte
produktene fra ulike jordbruksvarer har hatt en langt høyere prisstigning
enn dem vi produserer innenlands i Norge, som har hatt en mer jevn
prisutvikling. For eksempel har jordbruksprodukter som kakao, kaffe
og avokado økt mye mer i pris enn det norskprodusert kjøtt har gjort.
19. des 202513:52· Replikk
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Her var det mye
å ta tak i. Vi tar deltidsgårdbrukere og matprodusenter først. Landet
vårt er veldig variert fra naturen og geografiens side, og vi trenger
i høyeste grad gårdsbruk av ulik størrelse, både når det gjelder
korn- og grønnsaksproduksjon, og når det gjelder dyrehold av ulikt
omfang. Hvis vi ikke hadde folk som drev næring med matproduksjon,
f.eks. med noen småfe, ville store deler av landarealet ikke blitt
brukt. Jeg er veldig imponert over de folkene som gjør flere viktige jobber
og driver flere næringsvirksomheter. De bør ikke snakkes ned.
Når det gjelder skogen, er det vedtatt at vi
skal ha 10 pst. vern i Norge. Det følger selvfølgelig statsråden
opp, men det er som representanten er inne på: Vi må også tenke
på råstofftilgang. Derfor har vi penger til planting og fornying
av skogen i dette budsjettet.
19. des 202513:46· Innlegg
Møte fredag den 19. desember 2025 kl. 9
Budsjettenigheten
mellom de rød-grønne partiene og dagens innstilling, som vi behandler,
sikrer penger til gjennomføring av årets jordbruksavtale. Det er
en høytidelig dag i dag, for sist Norge hadde et opptrappingsvedtak
for jordbruket, ble det regnet sluttført i 1982, og leder av Norges
Bondelag, som er jordbrukets forhandlingsleder, kunne ved pressekonferansen på
årets jordbruksavtale si at denne avtalen legger til rette for at
jordbruket som næring blir jamstilt med gjennomsnittet av arbeidstakere
i Norge.
Denne gangen er det ikke industriarbeidere
som er sammenligningsgrunnlaget. Det er gjennomsnittet av alle arbeidstakere
korrigert for de 10 pst. som tjener aller mest, og de 10 pst. som
tjener minst. Det vil si at sammenligningsgruppen ligger et lite
hakk høyere ved denne opptrappingsplanen.
Dette er resultatet av en langsiktig prioritering
som regjeringen har gjort for næringen – en av de viktigste næringene våre
i Norge. Det skjedde mens Arbeiderpartiet og Senterpartiet var sammen
i regjering, og det skjer videre nå.
De tre siste årene har det blitt 1 200 flere
unge bønder under 40 år i Norge. Det er helt avgjørende for at vi
fortsatt skal ha produksjon av trygg norsk mat av høy kvalitet,
at vi har folk som kan gjøre jobben de neste tiårene. Her snakket
jo næringsministeren godt om folk i kjeledress, og sånn er det i jordbruket
også. Vi må ha folk i fjøsene som faktisk kan ta vare på dyrene,
og folk som kan høste planter til både folk og dyr.
Dette er særlig viktig nå i den tiden vi er
inne i – den mest alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen siden
andre verdenskrig. NATO har også tydelige krav til oss som medlemsland og
alliert om at vi skal sikre robust vann- og matforsyning til både
egen befolkning og soldater som vi måtte kunne ta imot.
For å få til dette har den norske modellen,
med hovedavtalen og nettopp jordbruksforhandlingssystemet, vært
helt avgjørende. Det som kanskje gjør dagen i dag ekstra høytidelig, er
at hovedavtalen i år har 75-årsjubileum. Den ble innført for første
gang under regjeringen Gerhardsen i 1950.
Når vi nå ser i dagens innstilling at både
Høyre og FrP ønsker å gjøre endringer i den inngåtte avtalen, er
det jo nettopp å skape uforutsigbarhet for næringsdrivende, når
de ellers prater om betydningen av forutsigbarhet. Det er en selvmotsigelse.
Det som gjør det ekstra spesielt, er at dette går ut over de unge
folkene som ønsker å bli med på laget, f.eks. unge bønder under
40 år som i dag har tilgang på innovasjonsmidler gjennom Innovasjon
Norge, der både Høyre og FrP foreslår å kutte i de midlene i dette
budsjettet.
Representanten Thorheim sa i en forsnakkelse
at det er få som er så dårlige til å ta vare på mulighetene som
Høyre. Det er et snev av sannhet i den uttalelsen i denne saken,
for i Nord-Norge har vi unge bønder, som Sunniva Skogan i Balsfjord, som
sier hun nå tror det kan bli flere matprodusenter i Nord-Norge og
representantens landsdel, men da må man ikke kutte i nettopp de
investeringsmidlene som Sunniva og hennes kollegaer trenger for
framtiden.
Dette er ikke bare et godt budsjett for matproduksjon;
det er også et budsjett for framtidsskogen i Norge. Det er et veldig langsiktig
arbeid som vi på rød-grønn side kan være stolte over at vi vedtar
i dag. Vi vedtar betydelige satsinger på klimatiltak i skogen, dvs.
bl.a. ungskogpleie. Der har jeg lyst til å knytte en kommentar til
det representanten Bastholm veldig godt sa, at vi må ha politikk
som når flere mål. I budsjettproposisjonen står det at ungskogpleie
gjennom JOB:U-prosjektet både kan bidra til høyere karbonopptak
og til å inkludere folk i arbeid. Det er den type politikk vi trenger
i praksis.
På samme måte er de ekstra pengene til veterinærer
og mentorordning ved å knytte erfarne dyrleger sammen med dem som
akkurat har gjennomført utdanningen, en meget god måte å tenke både
nærings- og utdanningspolitikk på – kombinert.
Så et godt budsjett har blitt enda bedre.
10. des 202516:20· Replikk
Møte onsdag den 10. desember 2025 kl. 10
Ja, her er representanten
inne på et veldig viktig tema, så jeg er glad for at han også stiller
spørsmål om det. Matsentralene var blant dem vi skjermet for kutt.
Jeg vet at representanten Larsen også er opptatt av bl.a. forsvar,
og i dette budsjettet har vi gjort mange små og store prioriteringer
for å få regnestykket til å gå opp til slutt. På mitt område var
det kutt på mange mindre og mellomstore poster, men vi kuttet ikke
til matsentralene, samtidig som matsentralene nå får 5 mill. kr
ekstra i nysalderingen som skal vedtas i denne salen.
Jeg vil si at framfor oss ligger det et viktig
arbeid med oppfølgingen av den loven som er vedtatt her i salen.
Forskriftssiden er ikke sluttført ennå, men det skal jeg ta ansvar for
og jobbe hardt videre med, for jeg har veldig stor tro på det gode
arbeidet bransjen gjør. Vi ser bl.a. at butikkene har blitt enda
flinkere til å tilby matvarer til reduserte priser. Det er bra for
miljøet, og det er bra for forbrukeren. God mat skal i magen, ikke
i søpla.
10. des 202516:19· Replikk
Møte onsdag den 10. desember 2025 kl. 10
Jeg nevnte et
tema i stad, eksempelet avl. Vi ligger langt framme i Norge når
det gjelder avl, og man ser at man kan avle på dyr som har høyt
fôropptak og lave utslipp som egenskap. Det gjøres det bl.a. i Norge
på melkeku, gjennom Geno, som er en forsknings- og utviklingsorganisasjon
med veldig høyt faglig nivå på sitt arbeid. Det er et eksempel.
Vi vil fortsatt ha behov for å utvikle enda
bedre fôrkvalitet. Nå har fiskeriministeren og jeg akkurat mottatt
en rapport fra en ekspertgruppe som har jobbet med bærekraftig fôr.
Der kommer det innspill som er veldig viktige for oss inn mot det videre
arbeidet og de kommende jordbruksforhandlingene. Det handler om
hvordan vi kan øke fôrproduksjonen på egne ressurser og også øke
kvaliteten, sånn at vi blir bedre selvforsynt, og samtidig gjøre
det på en måte som er effektiv og smart for dyreholdet vårt.
10. des 202516:15· Innlegg
Møte onsdag den 10. desember 2025 kl. 10
Jeg takker for
spørsmålet. Riksrevisjonen har gjort et grundig arbeid på et tema
som er viktig for både meg og regjeringen. Rapporten vil være nyttig
i det videre arbeidet med å redusere klimagassutslippene fra jordbruket.
Representanten Larsen viser til at Riksrevisjonen
konkluderer med at det ikke er tegn til at det vil være mulig å
oppnå anselige utslippsreduksjoner fra jordbruket innen 2030, at Landbruks-
og matdepartementet ikke har tatt nok ansvar for å innfri målene
i klimaavtalen, og at dagens virkemidler i liten grad bidrar til
å nå målene.
Intensjonsavtalen om klima, også kalt klimaavtalen,
ble inngått mellom regjeringen Solberg og organisasjonene i jordbruket
i juni 2019. Målet for avtalen er en samlet netto utslippsreduksjon
på 5 millioner tonn CO2-ekvivalenter i perioden 2021–2030.
Høsten 2026 kommer det en mer omfattende rapportering om framdriften
i klimaavtalen, med en rapportering for årene 2021–2024. Først da
vil vi få et mer dekkende grunnlag for å vurdere hvordan vi ligger
an til å nå målene i avtalen. Det ligger til grunn for klimaavtalen
med jordbruket at de største utslippskuttene vil komme mot slutten av
perioden. Det henger sammen med at utslippene fra jordbruket i all
hovedsak stammer fra biologiske prosesser. Det er bred enighet om
at utslipp fra biologiske prosesser ikke kan fjernes fullstendig,
men at det også tar tid å utvikle treffsikre virkemidler for å få
ned disse utslippene.
Siden 1990 er klimagassutslippene fra jordbruket
redusert med 10,4 pst. I samme periode har befolkningen i Norge økt
med 32 pst. Flere folk betyr jo økt behov for mat og dermed behov
for økt matproduksjon. Produksjonsvolumet på sluttproduksjon i norsk
jordbruk har også økt i samme periode. Med det som måleparameter
har utslippene per produsert enhet med andre ord gått ned. Det er
viktig at det arbeidet fortsetter, med å redusere både de totale
utslippene og utslippene per produsert enhet.
Blant annet vil jeg trekke fram avlsarbeidet
for å få dyr som klarer å ta opp fôr godt og gir minst mulig utslipp
– dyrehelse er viktig – samt gjødselhåndtering. I tillegg vil jeg framheve
det arbeidet som er gjort med loven om redusert matsvinn, som er
vedtatt i denne salen, som vi er godt i gang med å utvikle forskrifter
til.
Men til slutt vil jeg påpeke, og det er viktig,
at Riksrevisjonen også hadde en annen grundig undersøkelse i 2023,
der Landbruks- og matdepartementet fikk kritikk for ikke å ha tilstrekkelige
virkemidler for selvforsyning og beredskap, og det er innebygde
målkonflikter i dette temaet.
4. des 202511:17· Innlegg
Møte torsdag den 4. desember 2025 kl. 10
Viktig saksinfo:
Norge har bedt om en tilpasningstekst om utsatt gjennomføring av
grenseverdien for kadmium i Norge til 1. juli 2026 og har fått gjennomslag
for dette av EU. Her har det nettopp vært gjort et arbeid for å
få til en lengre periode, sånn at det går an å tenke på omstilling.
Det er ikke riktig, som representanten Pollestad
nå forsøkte å si, at jeg sa at vi kan gjøre noe framover. Det kan
man selvfølgelig gjøre, men jeg pekte på det som hadde skjedd historisk,
i de tidligere jordbruksoppgjørene. Tidligere landbruksminister
Pollestad sier at han hadde en tanke om å gjøre det, men da jeg
kom inn i Landbruks- og matdepartementet, opplevde jeg ikke at det
forelå en klar plan fra tidligere landbruksminister Pollestad for
hvordan den kompenseringen eventuelt skulle utformes. Det er det
viktig å informere om.
Så synes jeg det er overraskende ut fra en
større næringspolitisk kontekst at Høyre har signalisert at de har
tenkt å stemme for dette forslaget, for dette inngår jo i en større
debatt om vårt forhold til Europa og å stå opp for EØS-avtalens troverdighet.
Derfor er det viktig for regjeringen å få ned EØS-etterslepet, og
det sier jo Høyre at de ønsker i andre sammenhenger. Det har kommet
litt uklart fram hvorfor det her er flere partier som har snudd.
Som representanten Støstad helt riktig var innom, har det vært en
ordinær behandling i Europautvalget. Så mitt klare råd til Stortinget
er fortsatt at vi i Norge skal være ledende på mattrygghet, og da
har det noe å si om forbrukeren i de kommende månedene kan være
trygg på at vi har minst like gode mattrygghetsstandarder i Norge som
det er for mat vi importerer fra andre land. Vi kan ikke på den
ene hånden argumentere for at vi er veldig sterke på bl.a. lav antibiotikabruk,
mens vi tillater høyere innhold av andre helseskadelige stoffer
i andre produksjoner. Det mener jeg er en dårlig linje som over
tid kan bidra til å svekke oppslutningen om norsk mat.
Dette er allerede klarlagt og ligger klart
til behandling i morgen, som det har vært vedtatt. Så jeg ber Høyre
og andre partier som har andre standpunkter når det gjelder EØS-avtalen
i andre saker, tenke seg godt om når det gjelder hva man eventuelt
ønsker å stemme for i denne saken.
4. des 202511:03· Innlegg
Møte torsdag den 4. desember 2025 kl. 10
Representanten
Raja har helt rett i at spørsmålet om løken egentlig hører til under
andre saker enn det Stortinget i utgangspunktet diskuterer i dag,
men jeg hadde muligheten til – på litt kort tid – å komme hit til
Stortinget og si noe om bl.a. de møtene som Landbruks- og matdepartementet
har hatt med næringen.
Dette er et regelverk om forurensende stoffer
i næringsmidler, som ligger under Helse- og omsorgsdepartementets ansvarsområde,
men det er slik at vi følger opp med næringen. Næringen har vært
klar over at de nye grenseverdiene vil bli innført i Norge. Dette
er ingen ny sak. De nye grenseverdiene for kadmium i løk ble innført
i EU i 2021, så det er mange år siden EU gjorde sitt vedtak om hva
som skal være reglene.
Så vil jeg si at i jordbruket har vi gjennom
jordbruksavtalen veldig gode muligheter til å diskutere hvilke kompensasjonsordninger
som kan løftes i ulike saker, og hvilke tiltak som kan bidra til
nye produksjoner der det måtte være ønskelig. Det er også mulig
for faglagene å løfte det inn i en slik tematikk i jordbruksforhandlingene.
Det har ikke vært gjort i denne saken.
Tidligere statsråd Geir Pollestad var oppe
her på talerstolen, og jeg vil si at det også under tidligere statsråd
Pollestads tid ble avholdt et møte om denne saken med næringen,
på statssekretærnivå, den 3. april 2024. Så næringen har i hvert fall
vært kjent med denne tematikken over lengre tid. Vi hadde også møte
i Landbruks- og matdepartementet på statssekretærnivå den 25. juni
2025.
Som Tor André Johnsen helt riktig påpeker,
er det utfordringer for de løkprodusentene som får nye regler, men
det skal sies at selve regelverket handler om hvor mye kadmium det
er tillatt å ha i en løk idet vi som forbrukere kjøper den i en
norsk butikk. Med mulig rådgivning for f.eks. å kalke jordsmonnet,
som Johnsen helt riktig var inne på, vil det være mulig å redusere
kadmiumnivået i deler av produksjonen. Det er derfor ikke noe næringsforbud
mot å produsere løk på disse områdene, men det handler om kvaliteten
på sluttproduktet.
Jeg vil til sjuende og sist avslutte med en
tanke som matminister. I Norge er vi veldig stolte over at vi har
lav antibiotikabruk i produksjonen av kjøtt og mjølk. Vi sier ofte
at vi har lite bruk av sprøytemidler i grønnsaksproduksjonen. Det er
kvaliteter ved norsk matproduksjon som forbrukerne setter pris på,
og derfor ønsker jeg ikke at det skal være tillatt med mer kadmium
i norsk løk enn i den som importeres.
12. nov 202514:56· Replikk
Møte onsdag den 12. november 2025 kl. 10
Som jeg innledet
med i mitt svar, er det et langvarig arbeid som har ligget bak for
bl.a. den avtalen som ble signert i forrige uke, som startet opp
helt tilbake i 2018, så det er nok ikke alle prosesser som er like
enkle når vi skal ha adgang til andre eksportmarkeder utenfor Europa.
I svaret mitt påpekte jeg også at vi bl.a. i retur fikk et omfattende
spørreskjema, så vi må vi jo jobbe godt og grundig med de kravene
mottakerlandene av norske landbruksprodukter stiller.
Så til hovedspørsmålet Johnsen stilte, om det
er slik at EØS prioriteres over Asia. EØS-avtalen er for norsk næringsliv
vår aller viktigste avtale, så det er klart at regjeringen er veldig
tydelig på at vi skal følge opp våre forpliktelser, men saken vi
fikk presentert sist uke, med at vi har åpnet nye muligheter, bl.a.
for brunost i Kina, viser jo at vi kan lykkes med begge deler. Jeg
vil imidlertid understreke at dyrevelferd og mattrygghet for norske
innbyggere her hjemme også er en viktig del av Mattilsynets oppgaver.
12. nov 202514:54· Replikk
Møte onsdag den 12. november 2025 kl. 10
Jeg takker for
gode spørsmål.
Jeg tar det første spørsmålet først, som går
konkret på Norsvin. Slik jeg nevnte i svaret mitt, tok statssekretær
Brekken under sitt besøk opp akkurat det temaet Johnsen på en god måte
legger fram, og dette er et arbeid vi fra regjeringens side ønsker
å fortsette.
Så til det andre spørsmålet Johnsen stiller,
som også er et viktig tema, om ressurser i Mattilsynet. Det er helt
riktig at Mattilsynet også må gjøre sine prioriteringer. For regjeringen er
det å følge opp EØS-avtalen og sørge for at vi tar ned EØS-etterslepet,
en viktig prioritet. Der har også Mattilsynet en sentral rolle fordi
det største antallet rettsakter innenfor EØS-avtalen ligger på matområdet.
Mattilsynet skal både bidra til å vedlikeholde avtalen og sørge
for at vi har en EØS-avtale til fordel for norsk næringsliv, i tillegg
til å sikre dyrevelferd og mattrygghet hjemme.
12. nov 202514:50· Innlegg
Møte onsdag den 12. november 2025 kl. 10
Jeg vil takke
representanten Johnsen for spørsmålet, og jeg setter pris på å kunne
redegjøre litt for regjeringens arbeid på dette området.
Norge er kjent for å være et land med et mangfoldig
natur- og kulturlandskap. Vi har et bærekraftig landbruk med matproduksjon
av høy kvalitet og stor mattrygghet, og disse verdiene og kvalitetene
ved norsk mat og norske landbruksprodukter gjenspeiler det vi eksporterer.
Det ønsker regjeringen å bidra til at vi skal forsterke de neste
årene. Derfor var min statssekretær Hanne-Berit Brekken i Kina i
forrige uke og signerte en avtale om eksport av meieriprodukter
til Kina. Avtalen innebærer at kinesiske forbrukere snart vil kunne
finne norsk ost, melk og andre meieriprodukter i butikkene. Avtalen
er viktig fordi den bidrar til økt verdiskaping, eksportinntekter,
styrking av det norske landbruket og distriktene, og den fremmer
god norsk kvalitet og omdømme.
Denne avtalen er et resultat av målrettet og
tett samarbeid mellom Mattilsynet, departementet og kinesiske myndigheter.
Avtalen har vært et langsiktig arbeid, som ble startet helt tilbake
i 2018. I forrige uke signerte min statssekretær Brekken også en
avtale med Kina om helsesertifikater. Norske matvarer og fôrråvarer
som eksporteres, skal være trygge og i samsvar med kravene i mottakerlandene.
Dette sikres nettopp gjennom helsesertifikater som utstedes av Mattilsynet
på vegne av norske myndigheter.
Kina er det landet som mottar flest slike sertifikater
fra Norge, med over 19 000 papirbaserte sertifikater utstedt årlig. Elektronisk
utveksling av helsesertifikater gir en mer effektiv, sikker og sporbar
prosess som samtidig imøtekommer behovet som eksportnæringen har
etterspurt over lengre tid.
I et møte med kinesiske tollmyndigheter i desember
i fjor ble spørsmålet om eksport av avlsmateriale fra svin tatt
opp. Rett etter møtet sendte norske myndigheter et formelt brev
til kinesiske tollmyndigheter for å starte opp godkjenning av avlsmateriale
fra svin fra Norge til Kina. Vi mottok deretter et omfattende spørreskjema,
som ble fylt ut og oversendt kinesiske myndigheter i mars i år.
Statssekretær Brekken tok også opp saken med kinesiske myndigheter
i forrige uke i Kina. Saken ligger nå hos kinesiske myndigheter,
og de vurderer våre svar og neste skritt. I tillegg har Norsvin
jevnlige dialogmøter med Mattilsynet.
5. nov 202512:41· Replikk
Møte onsdag den 5. november 2025 kl. 10
En kan være trygg
på at det er mange gulrøtter, også økonomisk, for klima og miljøtiltak
i jordbruksavtalen som er inngått sammen med Norges Bondelag, hvor
nettopp de målrettede tiltakene på klimasiden øker med så mye som
100 mill. kr for å stimulere bonden til å ta valg som faglagene
også er enig i. Dette inngår i en større helhet. Som Pollestad vet
selv, som tidligere statsråd, er man ett kollegium i regjering som
gjør valg sammen.
Jeg er sikker på at det kommer til å bli en
demokratisk og god høring, og målet om økt selvforsyning står selvfølgelig
fast, i tråd med både det Stortinget har vedtatt, det regjeringen
har levert i Meld. St. 11 for 2023–2024, og Arbeiderpartiets partiprogram.
5. nov 202512:39· Replikk
Møte onsdag den 5. november 2025 kl. 10
Jeg synes finansminister
Stoltenberg svarte både godt, ydmykt og til og med med et glimt
i øyet på spørsmålet fra Vedum om gjødsling.
Den faglige sammenhengen er i hvert fall at
vi ønsker å redusere utslipp til luft gjennom lystgass, men også
innholdet av fosfor i vassdragene våre er et tema som denne avgiften
skal forsøke å gjøre noe med. Det er sånn at vannkvaliteten i bekker
og elver rundt om i landet vårt varierer. Det handler ikke bare
om jordbruket, men utslipp fra jordbruket er en av flere faktorer
som kan føre til at det blir for lite oksygen i vassdragene våre, og
at en dermed får fiskedød og det at andre organismer som er avhengig
av et høyere oksygeninnhold, ikke klarer seg. Det er en tematikk
som vi tar på alvor, og så jobber vi godt sammen med jordbruket
for å ha målrettede klima- og miljøtiltak over jordbruksavtalen.
5. nov 202512:37· Innlegg
Møte onsdag den 5. november 2025 kl. 10
Jeg er trygg
på at representanten Pollestad, som også er tidligere landbruks-
og matminister, er kjent med at landbrukspolitikken har flere mål.
Jordbruket skal, som alle andre sektorer i samfunnet vårt, redusere
sine utslipp. Så langt viser statistikken at det er langt igjen
til å nå det målet som er satt for jordbruket, og det har Riksrevisjonen
også påpekt i sin gjennomgang.
Gjennomgående er hovedvirkemiddelet i klimapolitikken
å prise utslippene. Jordbrukets utslipp er i liten grad priset.
Dette er altså et klima- og miljøvirkemiddel. Samtidig er Pollestad
her inne på at konsekvensene også må vurderes opp mot virkningen
for de andre målene for landbrukspolitikken. Vi tar derfor sikte
på å sende på høring innføring av en avgift som skal bidra til reduserte utslipp
til vann og luft. Jeg er trygg på at effekter og konsekvenser vil
bli tydelig belyst av høringsinstansene, og at det vil bidra til
å gi et godt grunnlag for det videre arbeidet.
En avgift vil jo gi økte produksjonskostnader
og skal stimulere til mer effektiv bruk av gjødsel, men på grunn av
totalkalkylen og det inntektsmålet vi har for jordbruket, vil en
kostnadsøkning bli kompensert for jordbruket som sektor.