Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Nils Kristen Sandtrøen
Nils Kristen Sandtrøen
Arbeiderpartiet·Hedmark

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Trygve Slagsvold Vedum og Siv Sætran om mer norsk mat (Innst. 345 S (2025–2026), jf. Dokument 8:193 S (2025–2026))

Innlegget

Det utvikles mye god politikk denne stortingsperioden, og denne saken er nok et eksempel på det. Det er flere gode forslag her, og det ligger an til å bli fattet vedtak i dag, som bl.a. jeg gleder meg til å følge opp. Det er, som tidligere nevnt her, også viktig det som konkret nå vil skje, med den tilbakemeldingen forsvarsministeren har gitt i sitt skriftlige svar til komiteen, om at han nå vil kartlegge hvor mye norsk mat som benyttes i Forsvaret. Som jeg redegjorde for i den andre saken om beredskap, er faktisk mat og matforsyning et krav som NATO stiller til sine medlemsland, så her er vi inne på et godt spor for å operasjonalisere politikken i praksis. Nettopp praksis er det som kjennetegner et av de andre forslagene til vedtak som ser ut til å få flertall, nemlig at forbrukeren skal kunne vite hvor fisken eller kjøttet stammer fra. Det henger for så vidt også sammen med en tidligere debatt vi har hatt i dag, bl.a. når det gjelder hvordan dyrene har hatt det. Som forbruker vil man da i større grad kunne vite hvilke regelverk det er som gjelder i det landet hvor f.eks. kjøttet er produsert, når man vet hvor det har blitt produsert. Det er nok flere grunner til at Vinmonopolet har så god «standing» blant innbyggerne i Norge, men noe av det som Vinmonopolet er særskilt god på, er nettopp å gi kunden god informasjon om hvor det landbruksbaserte produktet stammer fra. Vi vet at Sverige allerede har en slik ordning for kjøtt i restaurant, så dette er i henhold til EU- og EØS-reglementet. Jeg vil, sammen med helse- og omsorgsministeren og fiskeri- og havministeren, følge opp dette og involvere Mattilsynet i arbeidet. Det er meget bra med alle saker som trekker i retning av å forsterke både verdiskapingen på norsk mat og den løpende produksjon, for det er viktig å sikre dette i fredstid hvis det skal kunne fungere også i krise og krig. Så jeg vil igjen takke komiteen for et godt arbeid, som vil fortsette gjennom denne stortingsperioden.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat