Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Sunniva Holmås Eidsvoll
Sunniva Holmås Eidsvoll
Sosialistisk Venstreparti·Oslo

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ine Eriksen Søreide, Monica Molvær, Ola Svenneby, Amalie Gunnufsen, Mathias Willassen Hanssen og Mathilde Tybring-Gjedde om å løse realfagskrisen (Innst. 354 S (2025–2026), jf. Dokument 8:239 S (2025–2026))

Innlegget

SV deler bekymringen for utviklingen i realfagene. Resultatene i matematikk og naturfag går ned, færre elever velger fordypning i realfag, og vi mangler både realfagslærere og teknologisk kompetanse. Dette er alvorlig. Men når Høyre nå fremmer 20 forslag for å løse utfordringene, er det verdt å minne om at mange av problemene har vokst fram gjennom år med skolepolitikk som Høyre selv har vært en sentral pådriver for. I mange år har norsk skole vært preget av mer testing, mer måling og sterkere vekt på resultater i standardiserte prøver. Høyre har hatt stor tro på at tydeligere krav, flere kartlegginger og sterkere styring skulle løfte læringen. Likevel ser vi i dag at resultatene i realfag faller, samtidig som motivasjonen blant elevene har blitt svekket over mange år. Før Høyre nå svarer ut realfagskrise med mer testing, sterkere styring og tydeligere kontroll, er det verdt å huske på at vi ser en lignende utvikling på andre områder også. Også elevenes kunnskaper om f.eks. demokrati og medborgerskap har falt dramatisk de siste årene. Det tyder på at utfordringene er større enn enkeltfag. Utfordringen handler om motivasjon, engasjement og om hvordan elevene møter skolen. Svaret kan ikke bare være flere prøver og mer måling. Vi må skape en skole som gjør at elevene lærer. SV mener at utfordringen ikke først og fremst er at elevene møter for å få prøver eller for lite kontroll. Utfordringen er at for mange elever opplever skolen som lite relevant og lite motiverende. Når interessen for realfag synker, må vi spørre oss hvordan vi kan gjøre fagene mer meningsfulle, praktiske og virkelighetsnære. Det viktigste som skjer i norsk skole, skjer ikke i en kommisjon, i et direktorat eller i et departement. Det skjer tirsdag morgen kl. 9 i et klasserom, når en lærer møter en elev og klarer å vekke nysgjerrighet, mestringsfølelse og lærelyst. Ingen nasjonale prøver har i seg selv lært et barn brøkregning. Ingen strategi har i seg selv fått en ungdom til å bli glad i naturfag. Det er det læreren som gjør. Det viktigste vi kan gjøre, er å sørge for at lærerne har tid, kompetanse og handlingsrom til å gjøre jobben sin, og at elevene møter en skole som oppleves både relevant, praktisk og motiverende. Regjeringen har allerede satt i gang arbeidet med en nasjonal strategi for realfag og teknologi. Det er begrenset hvor mange nye strategier vi trenger, og vi mener derfor det er klokt å se forslagene i denne saken i sammenheng med det arbeidet som regjeringen har satt i gang, framfor nå å vedta enkelttiltak stykkevis og delt. For SV er det særlig viktig at den strategien vi skal få, bygger på praktisk, variert og relevant læring. Vi vet at elever lærer på ulike måter. Flere trenger å se hvordan matematikk, naturfag og teknologi henger sammen med hverdagen, arbeidslivet og samfunnsutfordringene vi står overfor. Vi støtter en sterkere satsing på arenaer som Newton-rom, vitensenter og andre praktiske læringsmiljøer. Vi ønsker også flere fleksible veier inn i høyere utdanning og realfaglige studier, bl.a. en om yrkesfaglige løp og Y-veien. Det aller viktigste vi kan gi elevene våre, er imidlertid en skole med gode lærere og trygge voksne, der elevene opplever læring, mestring og trivsel.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat