Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Tobias Hangaard Linge
Tobias Hangaard Linge
Arbeiderpartiet·Akershus

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Trygve Slagsvold Vedum og Siv Sætran om mer norsk mat (Innst. 345 S (2025–2026), jf. Dokument 8:193 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil starte med å takke representantene fra Senterpartiet for å sette en veldig viktig sak på dagsordenen. Arbeiderpartiet er helt enig i at det er et potensial for å øke andelen norsk mat og drikke som blir kjøpt inn gjennom offentlige anskaffelser. Noe av bakgrunnen for å forbedre og forenkle lov om offentlige anskaffelser var nettopp å gjøre det enklere for offentlige innkjøpere å handle lokalt. Tidligere i år vedtok Stortinget endringer i nettopp lov om offentlige anskaffelser som bl.a. innebærer å øke lovens innslagspunkt til 500 000 kr, ha et forenklet nasjonalt regelverk for anskaffelser under EØS-terskelverdiene og innføre en egen bestemmelse om sikkerhet og beredskap, for ikke å nevne at dette hensynet også løftes inn i lovens formålsparagraf. Som vi har diskutert tidligere i dag, er matberedskap og forsyningssikkerhet en helt sentral del av beredskapsarbeidet. Arbeiderpartiet mener at det er viktig at det offentlige gjennom sin innkjøpsmakt bidrar til at vi har matproduksjon i hele landet. Som saksordføreren med rette påpekte, vil loven, når den trer i kraft, gjøre at det både blir enklere å handle lokalt og være mulighet for å benytte beredskapshensyn, når det er relevant. s Det er også fint at forsvarsministeren, som følge av dette forslaget, vil be Forsvaret se nærmere på hvor stor andelen norsk mat er i dag, og hvordan Forsvaret kan legge bedre til rette for at det skal være mer norsk mat i deres innkjøp. Bruk av lokale produsenter i Forsvaret i større grad enn i dag er også bra for matberedskapen. Vi støtter også intensjonen om å øke andelen norsk mat som kjøpes inn av aktører på norsk sokkel. Vi kan imidlertid ikke ta initiativ til bransjeavtaler mellom private aktører, men ønsker naturligvis et slikt initiativ fra aktørene på sokkelen velkommen. Som den gode representanten Geir Pollestad var inne på i forrige sak, er vi nå veldig glad for at vi nå får på plass regler om opprinnelsesinformasjon for kjøtt og fisk som serveres på norske spisesteder. Jeg er glad for at de rød-grønne partiene, i godt kompaniskap med KrF, utgjør et tydelig flertall for det, og ønsker naturligvis også å invitere de andre borgerlige partiene, Høyre og FrP, til å slutte seg til et forslag som kan bidra til å øke etterspørselen etter norsk mat. I Norge produserer vi noen av de beste råvarene i verden. Det regnes som et kvalitetstegn å få servert norsk kjøtt eller fisk når man er på restaurant. Da skulle det bare mangle at norske serveringssteder skal oppgi informasjon om hvor fisken eller kjøttet du blir servert, kommer fra.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat