Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 4. jun 2026

Tobias Hangaard Linge
Tobias Hangaard Linge
Arbeiderpartiet·Akershus

SakMøte torsdag den 4. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Grunnrenteskatt på havbruk er en rettferdig skatt. Den bygger på et veldig enkelt prinsipp: Når fellesskapets naturressurser tas i bruk for å skape store verdier, skal fellesskapet også få sin rettmessige andel. For Arbeiderpartiet er dette avgjørende, ikke bare for rettferdig fordeling, men også for legitimiteten til oppdrettsnæringen. Jeg må si at det er snodig å høre på spesielt Høyre i denne debatten – FrP er nå i hvert fall ærlig på at de ikke ønsker grunnrenteskatten – for det er jo ikke noe annet enn et kamuflert forslag om å fjerne grunnrenteskatten. Det uthuler selve skattegrunnlaget og den verdien som legges til grunn. Det viser også at Høyre ikke har noe som helst kunnskap om hvordan internprising fungerer i praksis. Det er helt riktig, som statsråd Stoltenberg sa i replikkordskiftet, at det ikke vil bli mindre byråkrati av å fjerne normprisrådet. Det vil bare kreve vanvittig mange flere folk i skatteetaten som jobber med å ettergå og undersøke at prissettingen i oppdrettsnæringen er riktig. Prisen på laks endrer seg selvfølgelig gjennom året, etter etterspørsel. Det vil gjøre at skatteetaten gjennom hele året må ha en kontinuerlig vurdering av hva markedsprisen på laks faktisk er, og gjette seg fram til hva den vil bli på merdkanten. Når man skal ettergå dette, og når man må ha bokettersyn av skattegrunnlaget, er det ikke en enkel prosess hvor det er en økonomimedarbeider i et av disse oppdrettsselskapene som sender dokumentasjon fram og tilbake. Jeg kan love representanten fra Høyre at da blir det engasjert advokater på Aker Brygge eller i konsulenthusene på Barcode, og det er de som kommer til å sende det fram og tilbake. Som statsråden også – med rette – påpeker, vil dette i mange sammenhenger ende i rettsapparatet. Dette vil bare koste mer. Det vil være mer byråkrati, og det er på ingen måte en fullgod løsning. Arbeiderpartiet er veldig opptatt av at vi skal sikre en bærekraftig næring som bidrar til fellesskapet. Det skal vi også i fortsettelsen. Det er riktig at oppdrettsnæringen bidrar til viktige arbeidsplasser og verdiskaping langs hele kysten, men da må de også bidra til fellesskapet, og det må sikres at det skjer på en rettferdig måte. Derfor må jeg si at det er beklagelig at flertallet i dag går inn for å fjerne normprisrådet – uten noen som helst form for alternativer til hvordan man skal få på plass en riktig og rettferdig verdsettelse av skattegrunnlaget for selskaper som tross alt tjener veldig store penger på våre felles fjorder og naturressurser.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat