Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Samisk språk, kultur og samfunnsliv (Innst. 417 S (2025–2026), jf. Meld. St. 8 (2025–2026))
Innlegget
Arealpolitikken handler i stort om å avveie ulike interesser, og det lovverket som Stortinget har gitt oss, er etter mitt syn et godt og dekkende lovverk. På samme måte som jeg ser at konflikter i arealpolitikken har økt generelt, har vi også flere eksempler på at det har skjedd oppimot det samiske. Dette tar regjeringen på det største alvor. Derfor har vi, også i den saken som representanten nevner her, gjennomført flere konsultasjoner, fordi mitt mål med alle saker som det er konflikt rundt, er å finne løsninger som er gode og balanserte, og som gjør at vi kan få til en ønsket utvikling i landet vårt, samtidig som vi ivaretar de samiske rettighetene og de samiske interessene på en god måte.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat