Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Samisk språk, kultur og samfunnsliv (Innst. 417 S (2025–2026), jf. Meld. St. 8 (2025–2026))
Innlegget
Det vi har av konsultasjonsordninger, er viktige ordninger, og jeg vil understreke at dette er jo ikke en ensidig norsk oppfinnelse. Når man gjennomfører konsultasjoner, er det konsultasjoner med mål om å oppnå enighet og felles forståelse. Skal man ha muligheter for å få det til, er det viktig å ha trygge og gode rammer rundt det, og her tror jeg vi som samfunn både nasjonalt, regionalt gjennom fylkeskommunene og også gjennom kommunene har potensial for å utvikle oss videre og bli bedre. Men jeg tror vi skal være forsiktige med å omtale konsultasjoner som noe annet enn det det faktisk er.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat