Replikk · 5. jun 2026

Bjørnar Skjæran
Bjørnar Skjæran
Arbeiderpartiet·Nordland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Samisk språk, kultur og samfunnsliv (Innst. 417 S (2025–2026), jf. Meld. St. 8 (2025–2026))

Innlegget

Jeg mener at vi har en veldig god ordning når det gjelder spørsmålet om budsjett. Før regjeringens marskonferanse hadde finansministeren og jeg et godt møte med sametingspresidenten der vi gikk gjennom deres forventninger til budsjettet. Det er en ordning som vi har hatt over tid, som Arbeiderpartiet i sin tid innførte da dagens finansminister var statsminister, og det er en ordning som vi følger opp. Når det gjelder budsjettspørsmål: Særlig fordi representantens parti og mitt parti nå sitter i forhandlinger om budsjettet, tenker jeg at vi lar diskusjonen om budsjettspørsmål ligge i det rommet som det hører hjemme i. Jeg er glad for at vi har klart å komme fram til et trygt og ansvarlig budsjett for 2026 og krysser fingrene og har forventninger om at også revidering av budsjettet lander godt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Bjørnar Skjæran (Arbeiderpartiet) — Replikk · 5. jun 2026 — OverStortinget