Replikk · 5. jun 2026

Bjørnar Skjæran
Bjørnar Skjæran
Arbeiderpartiet·Nordland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Samisk språk, kultur og samfunnsliv (Innst. 417 S (2025–2026), jf. Meld. St. 8 (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil gjenta at jeg synes vi har en god ordning som fungerer. Det er ikke enestående for Sametinget at det kan finnes forventninger utenfor denne salen og utenfor regjeringskontorene som går utover det som et politisk flertall måtte ønske å legge til rette for. Det er sånn virkeligheten vi lever i, er. Jeg vil bare igjen peke på at når det gjelder utviklingen i bevilgninger til Sametinget, er det ikke det minste vanskelig for meg å stå inne for den utviklingen vi har hatt under vår regjering. Det har vært en god vekst i bevilgningene, men det er også sånn at Sametinget, som alle andre som forvalter statlige bevilgninger, er nødt til å gjøre sine prioriteringer, og det stiller krav til oss alle.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat