Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 5. jun 2026

Bjørn Larsen
Bjørn Larsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg kommer fra Nordland, og vi har kanskje litt andre erfaringer enn man har i departementskorridorene i Oslo. Statsråden sier i sitt innlegg at fylkeskommunene er kompensert. Nordland har 23 ferjesamband, lange avstander og et enormt samferdselsansvar. Samtidig fikk fylkeskommunen rundt 25 mill. kr i kompensasjon for nullutslippskravene. Problemet er bare at elektrifisering i et av de korteste sambandene i fylket – Festvåg–Misten – alene er anslått til rundt 75 mill. kr. Da er det vanskelig å forstå hvordan regjeringen kan hevde at fylkene er kompensert. Hvordan mener statsråden at dette regnestykket faktisk går opp?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Bjørn Larsen (Fremskrittspartiet) — Replikk · 5. jun 2026 — OverStortinget