Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg må innrømme at jeg er imponert over regjeringens evne til å få små tall til å se store ut. Når man hører på statsråden, skulle man tro at fylkeskommunene var fullt kompensert, men virkeligheten er en helt annen. Menon Economics anslår at nullutslippskravene gir fylkeskommunene en merkostnader på mellom 950 mill. kr og 2,3 mrd. kr årlig. Dette er før kostnadene til nettutbygging er tatt med. Samtidig viser regjeringen til en kompensasjon på 132 mill. kr, økende til 222 mill. kr. Da er spørsmålet mitt: Mener statsråden fortsatt at regjeringen har kompensert fylkeskommunene fullt ut for disse kostnadene?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat