Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 5. jun 2026

Bjørn Larsen
Bjørn Larsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg synes denne saken illustrerer en utvikling som vi ser stadig oftere: Staten vedtar, staten applauderer, og staten sender ut pressemelding, og så er det fylkeskommunen som får fakturaen. Det minner litt om den personen som bestiller den dyreste retten på restauranten og deretter sender regningen til nabobordet. Kan statsråden forklare hvorfor det er rimelig at fylkeskommunen skal betale en milliardregning for statens vedtak, som staten selv har fattet?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat