Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 5. jun 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Siren Julianne Jensen, Une Bastholm og Oda Indgaard om strakstiltak for å sikre norsk film- og serieproduksjon og hindre kompetanseflukt fra bransjen (Innst. 384 S (2025–2026), jf. Dokument 8:166 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil også slutte meg til veldig mange av dem som er glad i dag for at vi tross alt har klart å samle oss om en retning, om et vedtak. Venstre er glad for å kunne være med på flertallsforslaget, selv om vi ikke sitter i komiteen i denne perioden, men jeg tror det er viktig at Stortinget også tar innover seg at dette ikke bare er en alvorlig situasjon. Det er en pågående krise i norsk filmbransje som har vart i mange år. Det er ikke snakk om at vi nå frykter at vi mister kompetanse – veldig mye kompetanse har allerede gått tapt i kraft av at folk har funnet seg andre jobber fordi det ikke er oppdrag til dem i filmbransjen. Situasjonen er ikke bare alvorlig, vi er også på et knekkpunkt for om vi klarer å lykkes med norsk filmbransje og næringen virkelig skal klare seg videre, eller om man etter store, internasjonale suksesser paradoksalt ender med en tilbakegang nasjonalt som man på sikt kanskje må bygge opp igjen. Derfor er det helt avgjørende, som også representanten fra MDG sa, at oppfølgingen kommer raskt, og at den er tydelig. Det vedtaket sier, er jo at vi skal styrke ordningen. I mange sammenhenger når Stortinget ber om at en ordning skal styrkes, vet man ofte ikke helt hvilken måte som er best å gjøre det på. Det unike med akkurat filminsentivordningen er at vi har veldig mye kunnskap om nøyaktig hva som trengs å gjøres når det gjelder regelstyring, og når det gjelder hvordan hele ordningen skal settes opp. Det ganske unike med denne ordningen, som også gjør at den har tverrpolitisk støtte, er at den til forskjell fra en ren tilskuddsordning er en refusjonsordning som sørger for at investeringene i Norge først er på plass, før bidraget fra ordningen kommer. Det er en genial måte å sørge for at vi faktisk får mer penger til en bransje som sårt trenger de pengene inn i sin økonomi. Det er en grunn til at land med langt mindre økonomiske muskler enn Norge faktisk tar seg råd til langt bedre ordninger, fordi man går i pluss i etterkant. Jeg savner at statsråden er helt klar og tydelig på når og hvordan hun ønsker å følge opp dette vedtaket, jeg håper hun sier noe om det i sitt innlegg nå. Så håper jeg at vi, om vi ikke får ordningen akkurat som den burde være i høst, i alle fall bruker anledningen til å komme med en forpliktende opptrappingsplan. Det er mange partier her som bør føle på ansvar for de siste årene, der man har hatt mulighet, når man har sittet i budsjettforhandlingsrommene, til å være med på å lage den praktiske opptrappingsplanen som gjør at overgangen til en regelstyrt ordning er enkel og mulig. Det har altså verken SV, MDG eller Rødt heller prioritert i sine forhandlinger.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat