Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Siren Julianne Jensen, Une Bastholm og Oda Indgaard om strakstiltak for å sikre norsk film- og serieproduksjon og hindre kompetanseflukt fra bransjen (Innst. 384 S (2025–2026), jf. Dokument 8:166 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden påpekte at problemet med ordningen er forhåndstilsagnene. Jeg vil påpeke at ordningen hadde fungert, også med forhåndstilsagn, hvis man hadde fylt på penger til den. Hvis det hadde vært problemet med ordningen, er det merkelig at verken statsråden eller Arbeiderpartiet i regjering har valgt å gjøre noe med den og nettopp dette, i løpet av de seks årene de har sittet ved makten. Jeg støtter og er glad for at statsråden går på rød løper og støtter norsk film, for at hun er til stede for aktørene i bransjen, og for at hun lytter til dem, men jeg har vanskelig for å tro at de amerikanske aktørene hun har møtt, ikke har uttrykt at det er noen problemer med den norske ordningen når det gjelder forutsigbarhet. Statsråden sa i sitt innlegg at nedgangen ikke skyldes utformingen av statlige virkemidler og ikke hadde noen sammenheng med bestillingsvolumet, som er et klart problem. Tror hun ikke at bestillingsvolumet kunne blitt positivt påvirket av bedre statlige virkemidler?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat