Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 5. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Siren Julianne Jensen, Une Bastholm og Oda Indgaard om strakstiltak for å sikre norsk film- og serieproduksjon og hindre kompetanseflukt fra bransjen (Innst. 384 S (2025–2026), jf. Dokument 8:166 S (2025–2026))
Innlegget
Haagen Poppe (H) [13:04:58] (ordfører for saken): Takk til komiteen for det som til slutt fikk et positivt utkomme. Denne saken fikk først en litt stram start i komiteen. Vi klarte ikke å samle oss om noe flertallsforslag da vi behandlet dette representantforslaget fra MDG om en filmbransje som lykkes veldig godt på den internasjonale scenen, men som opplever krevende tider her hjemme. Likevel: Når saken ligger her i dag, får vi et annet resultat. Det er blitt gjennomført skriftlig høring, og alle høringsinnspillene ba om at dagens ordninger blir styrket. Regjeringen viste også i sitt brev til at det pågår flere arbeid knyttet til ulike støtteordninger for filmbransjen. Likevel er Stortinget utålmodig, og det er derfor gledelig at jeg herved kan fremme et forslag på vegne av alle Stortingets partier om å styrke filminsentivordningen. Jeg går så over til å snakke på vegne av Høyre. Norsk film er i vinden som aldri før, og vi har suksesshistorier i både Cannes og LA. Det beviser at vi er i den absolutt ypperste verdenseliten. Samtidig er det et paradoks at mens vi feirer kunstneriske triumfer, står filmbransjen i krise, og regjeringen somler. For Høyre er kultur også næring, og filminsentivordningen er et av våre aller viktigste næringspolitiske verktøy. Vi vil forbedre den og trappe den opp til et internasjonalt konkurransedyktig nivå. Film kan bli en ordentlig god motor for eksport og private investeringer i Norge, og internasjonalt er kreative næringer blant dem med aller størst vekst i disse dager. I Norge har vi dessverre en ordning som er blant de dårligste i Europa. Solberg-regjeringen fikk den på plass i 2016, men verden og filmbransjen ser annerledes ut i dag, og ordningen er blitt svekket på de ti årene. Rapporter viser at for hver eneste krone staten investerer i filminsentivordningen, får vi nesten fem kroner tilbake i verdiskaping. Det er en økonomisk «no-brainer». Derfor er det utrolig viktig og bra at et samlet storting i dag ber regjeringen om å handle. Vi må slutte med festtaler, og vi i Høyre forventer at regjeringen leverer snarest på det Stortinget i dag bestiller. Vi må bringe hjem arbeidsplassene, og verdiskapingen må skje her hjemme. For Høyre handler dette om å bygge en solid industri, og da trenger vi forutsigbarhet og privat kapital, ikke bare statlige overføringer – for fotball er ikke viktigere enn film. Jeg tar opp alle forslag Høyre er med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat