Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg har svart på at vi kompenserer de merkostnadene som er knyttet til innføring av kravet, men denne regjeringen, sammen med gode samarbeidspartnere i Stortinget, har også tilført fylkeskommunene betydelig mer penger. Det er det jo ikke alle partier som kan ta æren for å ha vært med på. Det har i budsjettarbeidet blitt tilført 1 mrd. kr ekstra, bl.a. til kollektivtransport. Så det er tatt tydelige grep for å finansiere sektoren bedre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat