Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))
Innlegget
Som jeg sa i et tidligere innlegg her, har vi i tillegg til å kompensere gitt rikelige anledninger til å gjøre vurderinger av alternative drivstoff, f.eks. biogass, til å se på tiltakskostnad, om det er for dyrt, og på om det er teknisk og praktisk mulig. Alle de vurderingene må fylkeskommunen gjøre, i tråd med det regelverket vi har etablert. For øvrig gleder det meg stort at Fremskrittspartiet har en så varm omsorg for fylkeskommunene. Det ser ut som vi nå er nærmere hverandre i standpunkt når det gjelder fylkeskommunenes berettigelse.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat