Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))
Innlegget
For å begynne med noe som er viktig å trekke fram i denne debatten: Både disse kravene og kompensasjonen av det har vi utarbeidet i tett samarbeid med Senterpartiet i regjering. Dette har vi drøftet grundig, og vi har gjort grundige vurderinger av hva som er riktige nivåer på kompensasjonen. Når det gjelder å gå tilbake i tid og premiere fylkeskommuner som har vært flinke på å nå egne ambisjoner og mål, ville det være å innføre en helt ny praksis – at vi med tilbakevirkende kraft skal gå inn og si til Vestland at dere var så flinke fordi dere var langt forut for de nasjonale kravene, og så kompensere for det. Det ville være å innføre et helt nytt prinsipp i finansieringen av hele sektoren, noe som jeg er imot.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat