Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Ole Herman Sveian om å kompensere fylkeskommunene for utgifter som følge av statlige krav om nullutslippsteknologi (Innst. 410 S (2025–2026), jf. Dokument 8:247 S (2025–2026))
Innlegget
For bare å gå tilbake til det som representanten stilte spørsmål om i forrige replikkordskifte, er det selvfølgelig sånn at vi vil justere årlig for reflekterte merkostnader som følger av kravet. Det ligger inne i ordningen, og der er det allerede en opptrapping som ligger til grunn. Diskusjonen om pris versus tilbud er selvfølgelig helt relevant. Den hører i stor grad hjemme i fylkeskommunene, som har tilbudet, men den hører selvfølgelig også hjemme i debatter i Stortinget. For å gå tilbake til det forrige budsjettforliket: Da både tilførte man fylkeskommunene betydelig mer penger for å sørge for at man var godt nok finansiert, og man la til rette for å kutte i prisene. Begge deler er altså mulig. Staten følger selvfølgelig godt med på dette, og de tallene vi har, viser at kollektivtrafikken vokser hele tiden. Stadig flere tar buss, tog og alle andre kollektivformer.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat